Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Houbová dieta, aneb jsou houby zdravé?

Začíná nám houbová sezóna a nadšení houbaři si nařizují své budíky, aby ještě za ranního kuropění vyrazili do houbového ráje, do svého milovaného lesa.

Dobrot, které můžeme z hub kulinářsky vykouzlit je bezpočet. Všichni dobře známe výborné recepty, například houbovou polévku, smaženici, řízky z hub a další oblíbené houbové pokrmy, ale málokdo ví, že se tyto pokrmy v dietní verzi dají využít k redukci hmotnosti.

Houbová dieta – jak funguje?

V čem tedy tví kouzlo houbové diety? Nic složitého v tom nehledejte. Stačí nahradit jedno hlavní jídlo denně, nejlépe oběd, houbami, respektive dietně upraveným pokrmem.

Možností jak připravit zdravé jídlo z hub je mnoho. Houby můžete zapékat, uvařit z nich polévku, či podusit. Klasické smažení řízků z hřibů či bedel, i pokud je smažíte v tzv. friťáku, nelze v případě zdravého stravovacího režimu doporučit. Pokud však, smažení nemůžete odolat, pak jedině na troše olivového oleje se špetkou soli a kmínu. K přípravě hub je kmín velmi důležitý, protože podporuje lepší trávení a to je v případě těžko stravitelných hub zásadní. Mnozí žlučníkáři by mohli vyprávět. Přesto, že jim konzumace hub nedělá dobře, s železnou pravidelností se pouští do přípravy a pojídání bedlových řízečků a smaženice. Vždyť je to tak famózní mňamka, že?!

Pokud ovšem houby připravíte dietním způsobem, a přitom připojíte správné stravovací návyky a zdravý životní styl s pohybovou aktivitou, výsledky této zajímavé diety se mohou dostavit již za 14dní.

Výměnou jednoho běžného jídla snížíte kalorický příjem. Houby totiž neobsahují téměř žádný tuk.

Celebrity a houbová dieta…

Houbová dieta se také označuje jako M-plan a velkou propagátorkou je zpěvačka Kate Perry a další světové celebrity např. Kelly Osbourne. Dámy jistě ocení, že díky této dietě, údajně probíhá hubnutí nejvíce na problémových partiích, okolo pasu, stehen a zadečku.

Každopádně musíme říci, že se tato dieta v našich krajích nijak více neprosadila. A je to z toho důvodu, že zdravé hubnutí není o dietách, ale o zdravém životním stylu a správně sestaveném pestrém jídelníčku.

Pravdou a faktem je, že díky houbám dodáte tělu dostatek vlákniny, bílkovin a zdravých tuků. Dokáží zasytit na delší dobu a přitom se v těle neukládají tuky. Vláknina v nich obsažená čistí střeva.

Jaké zdraví prospěšné látky houby obsahují?

  • Houby obsahují málo energie, tudíž velmi málo kalorií, většinu hmoty tvoří voda – proto je můžete konzumovat bez obav z nadbytečných kilogramů. Pokud jsou dietně připravené, tvoří houby ideální součást redukčního jídelníčku.
  • Jsou výborné na srdce! Zejména hřiby, lišky mají nízký obsah sodíku – proto nezatěžují ledviny a jsou vhodné pro osoby trpící vysokým krevním tlakem. Můžete je tedy konzumovat bez obav o své srdce.
  • Obsahují velké množství draslíku, který pomáhá na snižování krevního tlaku
  • Houby obsahují vitamíny, především riboflavin a niacin – známé jsou též jako vitamíny B2 a B3 a pomáhají například snižovat hladinu cholesterolu v krvi.
  • Produkty lesa jsou i dobrým zdrojem selenu – ten je účinným antioxidantem, který v součinnosti s vitamínem E pomáhá naše tělo zbavovat škodlivých kyslíkových radikálů. Snižují také riziko rakoviny prostaty.
  • Houby podporují imunitu a pomáhají snížit riziko rakoviny – v tradiční čínské medicíně se používaly v léčbě nachlazení a chřipky. Dle nejnovějších vědeckých studií houby podporují činnost imunitního systému, který nás chrání před infekcemi i před zhoubným bujením.
  • Houby jsou bohaté i na zinek a železo, které prospívají vlasům, kůži a nehtům, podobně jako vitamín B.

Děti a houby…

Lékaři doporučují dětem do tří let, houby do dětského jídelníčku nezařazovat vůbec. Houby díky vysokému procentu vody až 95% do sebe nasávají těžké kovy, jako je kadmium a olovo. To je pro dětský vyvíjející se organismus nebezpečné a těžko zpracovatelné. Pokud však děti nechcete ochudit o jedinečnou chuť, je vhodnější houby přidat jen jako malou součást k rizotu, či v malém množství do houbové polévky či omáčky.

Jaké houby v lese sbíráme?

Samozřejmostí je, že sbíráme pouze houby, které bezpečně poznáme a víme, že jsou jedlé. Pokud si nejsme jisti druhem houby, rozhodně houbu raději ponecháme v mechovém lůžku. Vybíráme pouze houby nepoškozené, nenahnilé a bez plísně.

Houby se nesmí zapařit, v případě zapaření hrozí nepříjemné žaludeční a střevní potíže. Houby proto sbíráme nejlépe do proutěného košíku. Po příchodu domů, houby důkladně očistíme a v co nejkratší době zpracujeme nejlépe do 1 dne.

 

 

Abychom houbovou dietu dotáhli v dnešním článku do plodného a úspěšného konce, zde je malá inspirace na dietní, moderní a houbově famózní pokrm:

HOUBOVÉ RAGÚ  SE ZTRACENÝM VEJCEM

Ingredience:

  • očištěné houby, nakrájené na větší kousky 400 g
  • nakrájená cibulka 1 lžíce
  • česnek, nasekaný nadrobno 2 stroužky
  • olivový olej 1 lžíce
  • máslo 20 g
  • hladkolistá petržel, nasekaná 1 lžička + lístky na ozdobu
  • čerstvý tymián (nebo špetka sušeného) 2 snítky
  • čerstvý rozmarýn (nebo špetka sušeného) 1 snítka
  • balzamikový ocet 1 kapka
  • čerstvá vejce 4 ks
  • bílý vinný ocet 10 ml
  • čerstvě vymačkaná šťáva z půlky citronu
  • sůl
  • čerstvě namletý černý pepř

Postup:

V hrnci přiveďte k varu přibližně 2 l vody.

V pánvi zahřejte olej spolu s kouskem másla a přidejte houby. Zakapejte trochou citronové šťávy, přidejte nakrájenou cibulku a vše společně rychle orestujte. Přidejte nasekaný česnek.

Obsah pánve promíchejte, přidejte tymián, rozmarýn a restujte další 2 minuty. Přidejte nasekanou petrželku a dochuťte balzamikovým octem. Odstavte z plotny.

Vejce vyklepněte do mističek nebo do hrníčku. Jakmile se na dně hrnce začnou tvořit bublinky a voda se začne pomalu vařit, dejte do ní připravený ocet. Vodu v hrnci roztočte, aby vznikl vír a do jeho středu postupně vlijte vejce. Vír v hrnci se postará o to, aby se bílek obalil kolem žloutku. Nechte vařit asi 3 minuty (žloutek musí zůstat tekutý). Každé vejce vařte zvlášť.

Mezitím houby ještě krátce prohřejte a rozdělte na připravené talíře. Ozdobte lístky petrželky, osolte a ke každé porci houbového ragú přidejte jedno ztracené vejce. Ihned servírujte. Dobrou chuť!

 

Závěrem:

Dieta je pouhá náhražka, pokud chcete trvale snížit svojí váhu je potřeba změnit a upravit svůj jídelníček a upravit svůj životní styl. Jak na to? Můžete začít tím, že se objednáte na konzultaci k našim Výživovým poradcům, nyní za zvýhodněnou cenu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!