Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Jak ovlivnit hyperaktivitu dítěte stravou?

Máte doma neposedné, neposlušné a nezvladatelné dítko? Z psychologického vyšetření jste odešli s ortelem: “Máte dítě s poruchou pozornosti tzv. hyperaktivní dítě.“ Vyzkoušeli jste všechny možné praktiky a techniky výchovy, jen abyste se dokázali se svým pobíhajícím, poskakujícím, autoritu neuznávajícím dítětem alespoň na chvíli trochu v klidu domluvit.? Ano, život s hyperaktivním dítětem není vůbec jednoduchý. Hyperaktivita není však nic, co by se nedalo při troše snahy a dodržování určitých zásad, alespoň trochu zmírnit a to bez léků, které mají mnohdy i vedlejší účinky.

Jak se hyperaktivita projevuje?

Hyperaktivita je jedním ze symptomů poruchy označované jako ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

Stručně řečeno: Obtíže způsobuje vrozená vývojová nerovnováha centrální nervové soustavy – jednotlivé části mozku nezrají stejně rychle a předávají si důležité informace pomaleji.

  • Je uváděno, že poruchou trpí v dnešní době zhruba 5 až 8 procent dětí. Poruchu je možné charakterizovat následujícími body:
  • U dítěte je zřejmý celkový neklid, nevydrží chvíli na místě, neustále pobíhá, houpe se na židli atd.
  • Vměšuje se do hovoru ostatních. Pokud chce něco říci, nečeká na vhodnou chvíli, ale jedná impulzivně a okamžitě.
  • Dítě je celkově hlučné.
  • Patrná je roztržitost, děti často někde zapomínají či ztrácejí věci, špatně se delší dobu soustředí na jednu činnost.
  • U dětí je zřejmá vysoká činorodost před narozením, jsou velmi aktivní již v děloze. Po narození málo spí a hodně pláčou.
  • Děti s touto poruchou často mají další zdravotní obtíže – objevují se u nich ekzémy, alergie či onemocnění dýchacích cest.
  • Děti napřed jednají a pak až o svém činu přemýšlí. Často si tak neuvědomují nebezpečí, které jim při jejich jednání může hrozit.
  • Problémy obvykle vystupují do popředí zejména v době, kdy dítě nastoupí do školy.   

 

Jak tedy můžete sami ovlivnit dětskou hyperaktivitu?

Zkuste Vaše hyperaktivní dítě zklidnit vhodnou stravou a zmírníte tak, nežádoucí projevy, které tyto hyperaktivní děti mají. Vhodně sestaveným zdravým jídelníčkem se uleví nejen hyperaktivním dětem, ale i jejich unaveným strhaným rodičům.

Jaké potraviny nejsou vhodné pro hyperaktivní děti?

Potraviny a pochutiny s vysokým obsahem barviv a konzervačních látek, umělých sladidel: velmi škodlivý Aspartam a ochucovadlo Glutamát. Jejich konzumací se stav hyperaktivních dětí výrazně zhoršuje.

Glutamát vyvolává nadměrné dráždění a poškození nervových buněk. Pro lidské tělo je nebezpečná volná aminokyselina, tedy glutamát v podobě hydrolyzátu:

Pamatujte si, že Glutamát vždy obsahují tyto přídatné látky vyznačené na etiketách:

  • Extrakt z kvasnic (yeast extract)
  • Autolyzovaný extrakt z kvasnic
  • Hydrolyzovaný pšeničný protein
  • Všechny hydrolyzované proteiny, jako hrachový, kukuřičný, hydrolyzovaný lepek

Poučte také babičky i dědečky a zapomeňte například na gumové želatinové bonbónky. Děti je milují, ale dejte přednost bonbonům s přírodnějším základem. Řada výrobců dnes již místo umělých barviv, »éček«, využívá ovocné, zeleninové a rostlinné extrakty a koncentráty z řepy, kopřivy, špenátu, černého rybízu, jablek a podobně.

Zcela nevhodné jsou stimulující nápoje např. kola, povzbuzující nápoje, a barevné limonády

Obsahují totiž: karamel (E 150), bifenyl (E 230), dusitan sodný (E 250), dusičnan draselný (E 252), arabská guma (E 414) a glutamát sodný (E 621). A všechny tyto chemické přísady mají negativní vliv na činnost mozku, a vedou k nadměrnému dráždění centrální nervové soustavy. V případě hyperaktivního dítěte po vypití koly, či v horším případě energetického povzbuzujícího nápoje se do půl hodinky, můžete přesvědčit o jejich silných a negativních účincích. Tyto nápoje nejsou vhodné pro zdravé dítě, natož pro hyperaktivní. Dbejte na to!

 Vynechte bílé pečivo…

Bílé pečivo u hyperaktivních dětí nahraďte celozrnným, nebo zkuste zcela vyloučit pečivo a na měsíc zaveďte preventivní bezlepkovou dietu a uvidíte, jak dítě na vyloučení lepku zareaguje. Potravinou nejčastěji postihující nervový systém je gluten, který se nachází v  obilovinách s lepkem, což je pšenice, žito, ječmen a oves. K častým projevům potravinové alergie patří právě mimo jiné – hyperaktivita. Bílé pečivo respektive bílá mouka, neobsahuje totiž mnoho vitamínu B, který je nutný pro správné fungování mozku a nervové soustavy. K nejdůležitějším vitamínům, které vyžaduje, správné fungování mozku patří: niacin (vitamín B3), pyridoxin (vitamín B6), kyselina listová a vitamín B12, které jsou nezbytné pro správné fungování důležitých nervových přenašečů (neurotransmiterů), jako je serotonin, dopamin, adrenalin a noradrenalin. Nedostatek uvedených vitamínů se může projevovat zvýšenou nervozitou, neposedností, také sklonem k nadváze, častými výkyvy nálad a hyperaktivitou.

Co jste možná nevěděli…Chraňte své hyperaktivní dítě před větším množství fluoridu…!!!

Fluorid je nezbytný pro ochranu chrupu, a proto je součástí naprosté většiny zubních past. Fluorid se ukládá v kostech a zubech a zvyšuje jejich pevnost, ale pozor jeho zvýšený obsah v lidském těle je skutečně nebezpečný, protože fluorid je metabolický a nervový jed. Je vědecky prokázáno, že větším množství negativně ovlivňuje kognitivní funkce, způsobuje oslabení paměti, neschopnost koordinace myšlenek a neschopnost se soustředit. Proto zvláště u hyperaktivních dětí je nutné se vyhýbat výrobkům konzervovaným fosfáty nebo s čísly E 338, E 341 a E 450. Fluorid je i v zahušťovacích a želírovacích prostředcích, jež se používají při výrobě jogurtů, pudinků, salámů a tavených sýrů.

Dětem kupte zubní pastu bez fluoru.

Některé minerální vody a čokoláda obsahují značné množství fluoru.

Sůl – nekupujte sůl obohacenou fluoridem! Čtěte etikety na obalech, vyplatí se to!

Jaké potraviny jsou pro hyperaktivní dítě důležité?

Již zmíněný vitamín B pro správné fungování nervové soustavy a správnou činnost.

Zejména vitamín B4- kyselina listová. Dítěti zařaďte do jídelníčku zejména: listovou zeleninu, libové maso, mléčné výroby, celozrnné produkty a ovoce.

Dbejte na dostatek Vápníku

Vápník obsažený ve stravě prokazatelně působí na zklidnění- zdrojem je mléko, mléčné výrobky, ve vysokém množství je obsažen v máku, mořské ryby, semínka (slunečnicová a sezamová), špenát, brokolice, sojové boby, fazole, přírodní neloupaná rýže.

Důležitá je pro hyperaktivní děti antioxidační ochrana mozku

Nejvhodnější jsou suplementy v podobě této účinné kombinace: Hořčík, koenzym Q10, vitamín B12 a acetyl-L-karnitin. Právě tato kombinace suplementů účinně chrání mozek, před Excitotoxicitou.

Excitotoxicita byla objevena roku 1970, kdy byla vysledována schopnost vysokých koncentrací glutamátu zabíjet neurony. Smrt neuronů nebo kolaps normálních iontových gradientů v neuronech může způsobit masivní uvolnění glutamátu, který se váže na přilehlé neurony respektive jejich receptory. Zvýšená koncentrace extracelulárního glutamátu vytváří prodlouženou depolarizaci neuronů, vyvolávající prodloužený influx kalciových iontů. Neurony takto postižené rapidně opuchají a umírají nejčastěji nekrózou.“

Zdroj: http://www.wikiskripta.eu/index.php/Excitotoxicita_v_patogenezi_poruch_CNS

Acetyl L-karnitin je podobný L-karnitinové aminokyselině a má také podobné účinky. Karnitin je látka tělu vlastní a zhruba 25 % karnitinu je získáváno vlastní syntézou v játrech. Zbylých 75 % musí být dodáno potravou, a to výhradně živočišného původu. Samotný L-Karnitin: obsahuje zejména krůtí, jehněčí a hovězí maso a mléčné výrobky.

Aktivní látky v extraktu z listů stromu Ginkgo Biloby podporují průtok krve mozkovými cévami a přivádějí tak nervovým buňkám více kyslíku a glukózy. Zlepšuje se tím soustředění, odstraňuje zapomínání a snížená schopnost pozornosti hyperaktivního dítěte.

Lžíce rybího tuku denně, jak za našich babiček…

Rybí tuk je bohatý na omega-3 nenasycené mastné kyseliny, může zlepšit příznaky hyperaktivity. Do jídelníčku zařaďte, alespoň 1−2krát týdně, pokrmy z mořských ryb.

Lecithin…

Je důležitý pro správnou funkci mozkových buněk, zlepšuje koncentraci. Je obsažen v mnoha živočišných i rostlinných potravinách (játrech, vejcích, sójových bobech, lněných semínkách, pšeničných klíčcích).

Závěrem lze říci…

Stav až 50 % hyperaktivních dětí se zlepšil, jestliže byl u nich upraven jídelníček.

Nezapomeňte: vždy suplementy  konzultujte s dětským lékařem!

Pokud si nevíte rady a potřebujete jídelníček Vašeho hyperaktivního dítěte zkonzultovat s odborníky, neváhejte se obrátit na naše Výživové poradce.

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!