Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Jak zatočit s dětskou obezitou?

Nevhodně sestavený jídelníček dětí, nedostatečná pohybová aktivita a stres přímo souvisí a má za následek neustále se zvyšující trend dětské obezity. Jak se účinně bránit civilizační hrozbě v podobě dětské obezity se dočtete v našem zbrusu novém článku:

Jak zatočit s dětskou obezitou?

Počítač a jeho vliv na zdraví a pozornost dítěte… Současná dětská populace tráví většinu svého domácího času u televize, počítačů, tabletu. Právě tyto technické vymoženosti, mají vysoce negativní vliv na vyvíjející nervový systém dětí. Můžeme si všimnout, jak po hodinovém sledování her na PC, či tabletu, je dítě celé červené v obličeji v důsledku zvýšení krevního tlaku, podrážděné a následně unavené a nesoustředěné.

Neomlouvejte své dítě z hodiny tělocviku… Děti, které již trpí obezitou, nebo nadváhou, jsou při hodinách tělesné výchovy nemotorné, a mnohdy i rodiče tím, že dítě raději omluví z hodiny TV, přispívají k tomu, že děti často nedokáží při tělesné výchově udělat kotoul, natož vyšplhat se po tyči. Děje se tak nejen z důvodu obezity, či nadváhy, ale také z důvodu ochablého svalstva a nenacvičené koordinace pohybu v důsledku neustálého polehávání, posedávání, odpočívání a nicnedělání. Při výběru kroužků se často rodičům stává, že děti nejsou příliš motivované do sportu, jako takového, ale přihlíží se dost často k výkonům, než aby se v dětech probouzela radost z pohybu.

Věděli jste, že…Dětská obezita se rozvíjí již v kojeneckém věku, kdy jsou kojenci předčasně nebo nadměrně krmeny náhradní kojeneckou výživou. Toto období je rizikové, jelikož v něm dochází k tvorbě velkého množství tukových buněk. Tukové buňky se již později nemnoží (s výjimkou puberty), ale již jen zvětšují svůj objem. Z toho důvodu pokud si dítě v kojeneckém období vytvoří velké množství tukových buněk, zakládá si tím, respektive rodiče, dítěti zakládají, na obezitu v pozdějším věku. Sedavé školní „zaměstnání“, také přispívá k tomu, že děti nemají více výdeje energie.

Automaty na sladkosti…Nešvar školních zařízení jsou také automaty na sladkosti, různé slané brambůrky a nezdravé přeslazené nápoje. K obezitě také přispívají různé fastfoody, množství snadno dostupných cukrovinek v obchodech a marketech.

Děti a snídaně…Často se stává, že i u školkových dětí dochází k tomu, že tyto malé děti přicházejí do školky nenasnídané, a začínají svůj den místo snídaně, svačinou. Děje se to i u školních dětí, a pokud jim rozumní rodiče nepřipraví vhodnou skladbu svačiny, školní děti si často následně kupují svačiny samy, a samozřejmě si koupí většinou nesprávné potraviny a v nesprávném složení.

Návod a praktické rady, jak účinně zatočit s dětskou obezitou…

  • Rodiče musí 100% dohlížet na zdravý a pestrý jídelníček dítěte
  • Dohlížejte na dostatečný pitný režim obézních dětí – organizmus těchto dětí je tvořen větším podílem tukové tkáně, a proto je podíl vody v jeho organizmu o něco menší, než je tomu v případě normální tělesné hmotnosti
  • Zařaďte pohyb, jak jen to jde… dle známého rčení: Malý dvorek a dlouhý bič:o))
  • Vyhlásíme embargo na PC, TV a tablety a dítěti jej časově limitujeme, a budeme důslední v jeho dodržování!
  • Dítě přihlásíme do sportovního kroužku adekvátní věku
  • Každé ráno dbáme, aby dítě odcházelo do školky, školy nasnídané a zavodněné!
  • Dbáme a dáváme pozor na skrytou sůl (slané brambůrky, křupky nebo solené oříšky)
  • Nahrazujeme slané pochutiny například zeleninovými jednohubkami a zdravým mlsáním v podobě nakrájeného ovoce v miskách, ale nejlepší je u televize, čtení nebo učení nejíst vůbec
  • Svačinu malým dětem musí připravovat rodiče tak, aby byla výživná, ale i zdravá
  • Motivace (ne sladkostmi, ale společnými zážitky, návštěvou kina, společným výletem do Dino parku, ZOO, aquaparku, lanového parku, na dětské hřiště
  • Jdeme sami příkladem…stravujeme se zdravě, pečujeme  o sebe, sportujeme
  • Společně sportujeme (kolo, brusle, běh, plavání aj.)
  • V obchodě větším dětem názorně ukazujeme jak a které potraviny vybírat a proč
  • Malé děti můžeme hrou směrovat na výběr zdravých jídel, potravin, zeleniny, ovoce
  • Místo večerního mlsání připravíme dětem ovocný salát
  • Vyprávíme si o zdravých potravinách, ovoci, zelenině, větší děti seznamujeme s obsahem vitamínů v ovoci a zelenině, a vysvětlujeme jim, jaký vliv mají vitamíny na jejich organizmus
  • Učíme děti vybírat kvalitní potraviny
  • Dbáme na režim dítěte (dostatečný spánek, pravidelnost v jídle)

 

 

Pokud si nevíte rady s výživou a zdravým životním stylem svým nebo Vašeho dítěte, neváhejte se obrátit na Výživové poradce http://5kilo.cz/nutricni-typologie/

 

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!