Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Jaký jste SOMATOTYP?

 

V dnešním článku nahlédneme trošku do genetické stavby těla. Víte co vyjadřuje: Somatotyp postavy?

Už jste toto slovo slyšeli, ale nevíte přesně co si pod tímto názvem představit? Čtěte dále a dozvíte se zda jste Endo, Mezo nebo Ekto…:o)

Somatotyp je popis momentálního morfologického stavu jedince. Tato tělesná stavba je dána každému geneticky a jednotlivé základní somatotypy není možné ovlivnit.

Mnozí sportovci a jejich trenéři si bohužel neuvědomují, jak moc je důležité rozlišení správného somatotypu. Jde totiž o to, že nikdy nemůžeme dosáhnout výsledku kvalitnějšího, než dosáhne somatotyp více vhodný k té konkrétní sportovní aktivitě.

Pravdou však je, že správnou výživou a dlouhodobým tréninkem s určitou somatotypovou postavou (i právě nevhodnou v daném sportu) lze dosáhnout poměrně kvalitních výsledků.  

Obecné pravidlo nám k naší nelibosti říká, že somatotyp člověka je jedním z faktorů výkonnosti, který může znemožňovat dosažení vysoké úrovně výkonnosti v daném sportu. Každý člověk má prostě určitý druh somatotypu a přes to vlak nejede.:o) I přes veškerou snahu v rámci postupů redukce hmotnosti, jednoduše z každého somatotypu nelze udělat modelku či modela s ideálními mírami.

 

Jaké druhy somatotypů určujeme?

Členění somatotypů je několik, v základě se používá kategorizace dle Sheldona (Americký psycholog William Sheldon (1898 – 1977) zasvětil kromě jiného svůj život studiu lidského temperamentu a tělesné struktury) na krajní typy:

  • Endomorf
  • Mezomorf
  • Ektomorf

Tyto druhy somatotypu byly pojmenovány dle tří zárodečných listů endodermu, mezodermu a ektodermu  

Nic vám to neříká? Tak trocha biologie…

Zárodečný list je souhrnné označení pro tři hlavní skupiny buněk, které vznikají během embryogeneze živočichů. Existují tři zárodečné listy: entoderm, ektoderm a mezoderm.

 

A jak se zárodečným listem souvisí postava?

Toto má souvislost s tím, jaké orgány se z toho kterého zárodečného listu zakládají: z endodermu trávicí trubice z mezodermu kosterní svalstvo z ektodermu kůže a nervová soustava. Že vám to stále nic neříká? Tak podrobněji… 

Ektomorf

  • štíhlý, hubený typ, relativně dlouhé nohy a paže, úzké prsty a subtilní kostra, málo tukových buněk, rychlý energetický výdej.

Mezomorf

  • hodně svalové hmoty a robustní kostra, velké ruce a svalnatý hrudník, středně rychlý energetický výdej.

Endomorf

  • hodně tuku (tendence k nadváze), tenké zápěstí a kotníky, relativně nevýrazné rysy obličeje, nízký energetický výdej.

Existují také mezitypy, které se nedají zařadit přímo do určité skupiny, ale přibližují se více či méně k jednotlivým somatickým skupinám.

 

Jak se určuje a měří somatotyp?

Somatotyp se běžně stanovuje na základě specifických antropometrických měření: tělesná výška, tělesná hmotnost, obvod bicepsu, obvod lýtka, biepikondylární rozměr humeru, tloušťka kožních řas (kožní řasa nad tricepsem, pod lopatkou, nad trnem kyčelním a na lýtku).

Naměřená data se zpracují na počítači a určí se, která složka somatotypu převažuje.

 

Proč je fajn vědět, jaký jste somatotyp?

Znalost vlastního somatotypu vás více nasměruje k tomu, jak efektivněji si například rozvrhnout pohybovou aktivitu, jak lépe nastavit svůj jídelníček, dokonce i jaké suplementy jsou pro váš somatotyp postavy nejlepší. Každý člověk je individualita a zkrátka nejsem si podobní jako vejce vejci.

 

Jak je to se stravou u jednotlivých somatotypů?

Ektomorf

  • pyšní se rychlou tvorbou energie má tzv. rychlý metabolismus. To je samozřejmě výhoda, protože rychlý metabolismus zabraňuje k enormnímu přibírání podkožního tuku. Lidé s tímto somatotypem nabírají svalovou hmotu pomalu, ale zato kvalitně. Množství podkožní tukové tkáně u ektomorfů se pohybuje kolem 10 % (což je velmi nízká hodnota). Ektomorfům se doporučuje mírně vyšší přísun bílkovin (cca 1,5 g/1 kg tělesné váhy) ve srovnání s ostatními somatotypy i tuků (obecně 1-1,5 g/1 kg tělesné váhy, tato hodnota by se ale měla odvíjet od stanoveného typu metabolismu).

 Endomorf

  • inklinuje k dysfunkcím štítné žlázy. Má silné sklony k nabírání podkožního tuku, od tohoto faktu se musí odvíjet i stravovací návyky. Endomorfové mají většinou problém udržet množství tělesného tuku pod hodnotou 20 %. Poznáváte se v tomto somatotypu? Nezoufejte!!! Ve stravě se zaměřte na výraznou redukci příjmu sacharidů (maximálně možné omezení jednoduchých cukrů, soustřeďte se na komplexní sacharidy). S nadbytkem sacharidů byste totiž enormně rychle nabírali podkožní tuk.Také je potřeba omezit přísun tuků (ve srovnání s ektomorfy až na poloviční dávky), z celkového množství přijatých tuků by měly nadpoloviční většinu (60-90 %) tvořit tuky nenasycené. Pro redukci nadbytečné váhy vyzkoušejte aerobní aktivity, při kterých budete zaznamenávat největší pokroky :o)

Mezomorf

  • jsou to jedinci se sportovními postavami. Asi nejvýhodnější typ postavy. Není třeba více se rozepisovat. Těmto jedincům doslova „sedí“ tzv. vyvážená a rozmanitá strava.

 

Po přečtení tohoto článku, jste se jistě mnozí poznali v určitém druhu somatotypu. Možná jste si také řekli: „Jo, to jsem přesně já a moje postava“.

Ano, platí zkrátka pravidlo, že pokud holt má někdo „silné kosti“, nebo postavu „tvaru hruška“ s větším pozadím, je to geneticky dané a nikdo s tím nic zásadnějšího neudělá. Tak to prostě je a vy se s tím smiřte.

Ale jak již bylo napsáno výše, není třeba propadat panice, protože znalostí somatotypu jedince zkušený výživový poradce a zkušený sportovní trenér, dokáže sestavit cvičební plán a správně navrhnout individuální jídelníček tak, aby odpovídal přesně vašemu somatotypu a tím se i mnohé genetické nedostatky dají částečně odbourat či zmírnit.

Obraťte se na nás a využijte služeb opravdových profesionálů Nutriční typologie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!