Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Někdo to rád horké aneb termický vliv stravy

Pro dnešní článek jsem si vypůjčila název úžasné americké komedie Někdo to rád horké z roku 1959. 

V hlavní roli zpěvačky Sugar sexbomba Marilyn Monroe. Ptáte se co má společného název americké komedie se zdravým životním stylem, redukčními dietami a zdravým jídelníčkem?

Budete se divit, ale právě přídavné jméno horké dokonale koresponduje s dnešním tématem.

Termický vliv stravy…

Již dříve staré východní kultury pracovaly s faktem, že většina potravin má určitý termický vliv na náš organizmus. To co se dávno vědělo ve staré Číně, se až nyní v současné době dostává do popředí zájmu nejen mezi výživovými poradci, ale i mezi běžnou laickou populaci. A rozhodně nejde o nic složitého a nelogického.

Proč potraviny ovlivňují  pocity tepla či chladu organizmu?

Téměř všechny potraviny, které konzumujeme mají schopnost vyvolat po jejich konzumaci v našem těle pocit tepla, či pocit chladu.

Za touto pozoruhodnou vlastností potravin stojí především různé fytochemické látky, nebo složení bílkovin, struktura sacharidů a v neposlední řadě i úroveň stravitelnosti potraviny. S tím souvisí vynaložená energie metabolismu, která je potřebná právě pro  dokonalé strávení potraviny.

Podvědomě tuto logičnost máme každý z nás v sobě zabudovanou a také se tím i většinou řídíme, aniž bychom se nad tímto faktem nějak hlouběji zamýšleli. Pokud budeme v chladném počasí konzumovat chladné potraviny a tekutiny, logicky budeme spotřebovávat více energie na to, abychom se zahřáli a tím oslabujeme náš imunitní systém.

Zima = termicky zahřívací potraviny…

V nastávajícím zimním období je velmi důležité zaměřit se na konzumaci potravin, které mají termicky zahřívací účinky pro náš organizmus, tak abychom si zbytečně neoslabovali imunitní systém a nepřipravovali si tak živnou půdu pro viry a bakterie. Ideální jsou husté zeleninové polévky, vývary a hlavně tepelně upravená zelenina místo syrové, která nás nezahřeje a v zimě není ideální.

Zahřívací potraviny a hubnutí…

Dle některých nejnovějších studií je prokázáno, že určité potraviny mohou zrychlit náš metabolismus o 5 až 15 %. Díky těmto zahřívacím potravinám se nejen zahřejeme, ale zvyšuje se také množství spálených kalorií

Kari, zázvor, pepř, paprika, ale i voňavá skořice, podporuje trávení a odbourávání tuků.

Existují tedy potraviny s horkým nebo ohřívacím účinkem, nebo opačně potraviny s osvěžujícím či přímo ochlazujícím efektem. Zbytek potravin má neutrální působení.

A jaké potraviny to jsou?  Zde je přehled…

Ochlazující potraviny:

Řasy, hlávkový salát, čekanka, zelný salát, řeřicha, kořen pampelišky, chřest, banány, kiwi, rebarbora, meloun, slunečnicová semena, kachna, kaviár, krab, za studena lisované oleje, sůl, sójová omáčka.

Osvěžující potraviny:

Zelí, lilek, květák, brokolice, houby, nakládaná zelenina, okurka, ředkvičky, kyselé zelí, celer, rajče, cuketa, adzuki, špalda, hrách, žlutá sója, ječmen, nezralé ovoce, jablka, hrušky, ostružiny, borůvky, maliny, rybíz, pomeranče, grapefruity, klikva, višně, citróny, kravské mléko, jogurt, kyselá smetana, kyselé mléko, kešu, králík, vepřové, estragon.

Neutrální potraviny:

Avokádo, fazole, hrášek, brambory, kedluben, růžičková kapusta, řepa, droždí, proso, cizrna, čočka, pšenice, mouka, rýže, žito, červená sója, kváskový chléb, černá sója, fazole, ananas, datle, fíky, muškátový meloun, švestky, tvaroh, máslo, vejce, šlehačka, arašídy, lískové oříšky, mandle, sezamová semínka, telecí, kapr, hovězí, med, slad, cukrová třtina, šafrán, lékořice.

Zahřívající potraviny:

Fenykl, jarní cibule, pórek, křen, mrkev, sladké brambory, cibule, laskavec, pohanka, oves, sladká rýže, meruňka, jahody, mango, papája, třešně, hrozny, tvrdý sýr, hermelín, kozí sýr, kozí mléko, kaštany, kokosové mléko, piniová semínka, vlašské ořechy, úhoř, bažant, pstruh, kuře, srnčí, humr, losos, slávka, garnát, ančovičky, tuňák, kančí, bazalka, kopr, ocet, zázvor, kakao, česnek, oregano, hořčice, rozmarýn, tymián, vanilka.

Horké potraviny:

Jehněčí, kozí maso, čili, fenykl, muškátový oříšek, hřebíček, pepř, skořice.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!