Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Sezónní afektivní porucha … Jak jí předcházet?

Užíváme si krásné teplé a slunečné podzimní dny, babí léto je v plném proudu a podzimní plískanice se zatím nekonají. Počasí je však nevyzpytatelné a co platí teď, za pár dní už může být minulostí. Proto je vhodné již v tomto období začít předcházet nepříjemně známé: Sezónní depresi… Jak se účinně bránit Sezónní depresi? To se dočtete v našem podzimním článku zaměřeném, právě na tuto problematiku.

Podzim je období, kdy mnohé z nás, a to mnohdy i velmi pozitivní jedince, přepadá depresivní nálada až melancholie. Cítíme se mnohem více unavení, skleslí, zároveň také podráždění. Pronásleduje nás větší chuť na jídlo, zejména na sladké laskominy a při pohledu z okna, bychom nejraději zalezli zpátky do postele s teplým čajem a knížkou.

Dle lékařských statistik postihuje Afektivní sezónní porucha, laicky řečeno – Sezónní deprese až -17% populace. Při krátkodobých potížích nejde o příliš závažný problém, ale v případě opakování či zvyšování intenzity depresivních nálad, jde již o psychické onemocnění, které je potřeba léčit odborníky a nelze v žádném případě podceňovat. V případě sebevražedných myšlenek je nutné, aby dotyčný navštívil neodkladně lékaře, nejlépe psychiatra. Není se za co stydět!

Deprese je v současné stresové zrychlené a přetechnizované době stále častějším civilizačním onemocněním. Jde o problém celého těla a postihuje nervovou soustavu, myšlení i celkové chování, ovlivňuje chuť k jídlu, spánek a veškeré naše pocity a konání.

Deprese se projevuje v různých formách…

Od mírné deprese- dystymie až po těžkou depresi (manickou). Nejtěžší formou je melancholie, která může vést až k sebevražedným myšlenkám a k naprosté neschopnosti nemocného vykonávat jakoukoliv činnost.

Naštěstí existuje mnoho účinných způsobů, které dokáží nemocnému ulevit a odstranit tyto nepříjemné depresivní příznaky a stavy.

Proč vzniká deprese?

Deprese vzniká z různých příčin, nejčastější příčinou bývá nerovnováha hladiny neurotransmiterů (chemických látek ovlivňující funkci mozku- nedostatek hormonu serotoninu), mezi další příčiny vzniku deprese patří stres, stresující spouštěče-události v našem životě- trauma, smrt v rodině, ztráta zaměstnání, rozvod…

Deprese může vzniknout i na základě poruchy štítné žlázy, alergie na určité potraviny (např. intolerance lepku, celiakie). Depresi nevědomky podporujeme i  nadměrnou konzumací cukru a alkoholu a v neposlední řadě, samozřejmě příčina vzniku deprese zahrnuje i dědičné faktory.  

My se však zaměříme na prevenci v podobě zdravého životního stylu a prevenci v podobě stravy, která nejen, že léčí, ale dlouhodobě dokáže těmto prvním příznakům i předcházet.

 Jak předejít sezónní depresi?

 Budiž světlo!

Sezónní deprese se projevuje nejčastěji v severských zemích, kde není dostatek celoročního slunečního svitu, a tak si zahrajte na Eskymáky a rozsviťte doma všechny žárovky, pořiďte si horské slunce, anebo se přihlaste na tzv. fototerapii, což je léčba světlem pod lékařským dohledem.

Spánek…

Otřepané, ale zabírá. Vžijte se s příchodem podzimních dnů do role medvěda brtníka a místo polehávání u TV, jděte co nejdříve spát minimálně 7hodin denně. Pokud nemůžete usnout… zkuste uspávací bylinky: čaj z kozlíku, meduňky, nebo třezalky…

Vitamíny, lehká strava, zelenina a ovoce…

Nezapomeňte na pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny a vitamínu D. S depresí bývá často spojena nízká hodnota vitamínu B komplexu a vitamínu C. Tyto vitamíny jsou důležité pro tvorbu neurotransmiterů v mozku a mohou zvyšovat i účinnost antidepresivních léků. Kombinace vápníku a hořčíku uvolňuje celkové napětí a uklidňuje nervy. Vhodnou a bezpečnou alternativou jsou extrakty z třezalky a 5-http (hydroxytryptoftanu)-, ale neměly by se kombinovat s antidepresivy. Tryptofan podporuje v mozku tvorbu neurotransmiterů serotoninu, který pomáhá regulovat náladu. Ve stravě tryptofan najdete ve formě ryb (losos) a také mléčné výrobky.

Vyhýbejte se mastným a těžkým jídlům, které zatěžují trávení a přeorientujte se na kuřecí nebo krůtí maso, ryby, celozrnné potraviny, ořechy nebo klíčky.

 Pohyb na čerstvém vzduchu…

Vzhledem ke stále trvajícímu krásnému počasí, nemarněte čas a načerpejte energii ještě na procházkách, pěstujte společné sportovní akce, nejlépe s partou kamarádů, známých, nebo jen se svými nejbližšími. Hlavně jde o pobyt venku a ve společnosti a chmurné myšlenky vás nedostihnou. Plánujte a využijte každého slunného dne k pobytu v přírodě.

Těšte se i z maličkostí

Hledejte potěšení v běžných věcech, které vás obklopují a které si mnohdy ani při každodenní shonu neuvědomujete a nevnímáte. Na podzim se dříve stmívá, více času trávíme doma. Věnujte se aktivitě, na kterou jste v létě neměli čas, nebo se zaměřte na nový koníček, který jste dlouho odkládali.

Pestré barvy Vám zaručeně zvednou náladu…

Vyzdobte si domácí prostor, ve kterém se nejdéle zdržujete, barevnými doplňky. Buďte kreativní a sami si vytvořte výzdobu v barvě podzimu. Budete mít radost nejen z barev, ale i z kreativního tvoření, a to vás rozhodně potěší a povzbudí po psychické stránce.

Osolte repráky…:o)

Mnoha lidem hudba pomáhá zlepšovat náladu a vyvolává v nich příjemné pocity či dodává potřebnou energii. Proto pokud vás přepadne trudomyslnost, roztočte to a reproduktory na vašem přehrávači pořádně zesilte tzv. osolte… Klidně si sami do rytmu zatančete, nebo si jen tak poskakujte a vnímejte radost z pohybu a rytmus hudby… Uvidíte, jak se vám uleví a začnou se vám vyplavovat hormony štěstí …Endorfirny!

Kam za kulturou a zážitky?

Naplánujte si dopředu kulturní akce- kino, divadlo, kam se vydáte na Silvestra, kam na hory či příští rok k moři… Jednoduše žijte kulturou a skvělými zážitky!

A poslední důležitá rada zní: Neklaďte si nereálné cíle!

Chcete se vyhnout zdravotním problémům, které vyplývají z nezdravého životní stylu? Chcete se konečně začít stravovat, tak aby jste prospívali svému zdraví, jak fyzickému, tak psychickému? Už se nerozmýšlejte a využijte naší speciální akci ke konzultaci u Výživového specialisty

 

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!