Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Ve zdravém těle zdravý duch…

 

Lidské tělo a naše mysl je vzájemně propojeno.

To věděli i naši předkové už před mnoha tisíciletími a témata vztahu mezi vědomím a fyzickým tělem byla vždy předmětem zkoumání ve všech filozofických i náboženských směrech.

Dříve tento fakt moderní věda spíše opomíjela a teprve v posledních letech do popředí zájmu vědecké veřejnosti, dostávají obory, jako jsou psychosomatika, epigenetika a jiné.

 

Protože je lidská bytost zastoupena jak fyzickým tělem i nehmotnou myslí, je potřeba k ní přistupovat tímto způsobem i v oblasti výživy a zdraví.

 

V dnešní době již existuje vědní obor: Psychologie výživy, který se zabývá studiem působení jednotlivých živin na lidskou psychiku a celkového vlivu stravy na vnitřní psychický život. Na stravování a stravu jako takovou se v současné západní společnosti pohlíží především materialisticky.

Můžete oponovat: „Co řešíte? Když mám hlad, najím se a hlad je vyřešen!“

 

Ano, to je sice pravda, ale tím, že se výživa v současné době analyzuje jen na jednotlivé komponenty, a jídelníček se sestavuje dle nutričních a kaloricky kvantitativních parametrů, zcela se opomíjí a opomíjela, kvalitativní a energetická stránka např. z jaké oblasti či klimatického pásma daná potravina pochází, zda je pro nás přirozená, a jak a kdo, ji v jakých podmínkách konzumuje.

Proto je nesmírně důležité vnímat stravu, vulgárněji řečeno, nejen jako kus „žvance“ nebo jako „špunt“ na hlad, ale celkově pochopit, proč jíme teď, tady, takto, tímto způsobem. Vlastně tak máme možnost rozklíčovat, jak nás určitý druh potravy dokáže psychicky naladit, ať už pozitivně či negativně.

 

A abychom Vám to trošku v té analýze ulehčili, přinášíme v našem článku tipy, které látky působí pozitivně na naší psychiku, a které látky, když tělu chybí, co konkrétně způsobí jejich deficit čili nedostatek.

 

Jak ovlivňují naši psychiku látky obsažené ve stravě.

 Vědecké studie prokázaly, že vyvážený jídelníček má nejen pozitivní dopad na tělesné zdraví a fyzickou kondici, ale působí také na naše emoce, náladu, chování a prožívání.

 

Existuje, ale i opačný vztah působení – myšlení a vzniklé emoce zásadním způsobem ovlivňují náš vztah k volbě potravin i způsobu jejich konzumace.

Výzkumy prováděné v této oblasti prokázaly například přímý vztah malnutrice (podvýživy) na psychický vývoj dětí i dospělých.

 

Optimálně navržený dietní program přispívá nejen ke zlepšení léčebného procesu u nemocných jedinců, ale i k pozitivnímu působení na psychický stav u zdravých lidí.

 

V případech deficitu některých živin byl prokázán negativní dopad na rozvoj kognitivních funkcí a chování člověka.

 

Jaké látky obsažené ve stravě, pozitivně ovlivňují naší psychiku?

  •   ginkgo biloba – zvyšuje prokrvení periferních částí těla, tedy i mozku, čímž výrazně ovlivňuje jeho fungování (zvyšuje se transport živin i kyslíku)
  •  lecitin, omega-3 – jsou součástí struktury mozku, jejich dostatečný příjem navyšuje celkovou výkonnost mozku,
  •  adaptogeny (zmíněné v předposledním článku :o) tj. (ženšeny, klanopražka, rozchodnice) – obsahují látky, které navyšují celkovou výkonnost mozku, potlačují deprese, zlepšují proces učení a celkovou paměť.

 

Jak nedostatek některých látek ve stravě, působí negativně na naší psychiku?

  •  kyselina listová – její nedostatek má přímý vliv na fungování nervové soustavy, zvyšují se stavy deprese, paranoidních stavů a dráždivého chování,
  •  vitamíny B komplexu – jejich deficit snižuje intelektuální schopnosti, zvyšuje poruchy krátkodobé paměti, způsobuje dezorientaci a zmatenost, podporuje nespavost, zvyšuje celkovou únavu a emocionální labilitu,
  •  zinek – je nezbytný pro vývoj neuronů, jeho nedostatek v prenatálním období způsobuje deformace a abnormality mozku, u dětí je nedostatek této látky spojován s poruchami učení, apatií, letargií a mentální retardací,
  • vitamín C – ovlivňuje fyzickou i mentální aktivitu; výzkumy prokázaly při jeho zvýšeném příjmu vyšší pracovní výkonnost, zlepšení bdělosti a pozornosti, naopak při jeho nedostatku se snižuje kapacita v testech mentálních funkcí, zhoršuje se psychomotorický a intelektový výkon.

 

Po přečtení tohoto článku, nám dáte jistě za pravdu, že přísloví: „Ve zdravém těle zdravý duch“, či další známé pořekadlo: „Řekni mi, co jíš, a já ti řeknu, jaký jsi“!, mají skutečně hluboký podtext.

 

 Přemýšlejte o tom: co jíte, jak jíte a pokud si netroufáte na sestavení správně sestaveného stravovacího plánu, nerozmýšlejte se a využijte služeb našich Výživových specialistů, kteří vám poradí a rozeberou s vámi, vaše chybné stravovací návyky a nejen to, ale i odborně navrhnou nyní v akci stravovací  plán na míru tak, abyste se nemuseli stydět, za to jací jste.

 

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!