Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Vlašský ořech pro zdravý mozek…

Pro napsání tohoto článku mě inspiroval Ořešák královský, který zdobí naší zahradu. Zničehonic se začaly během týdne ořechy vylupovat a padají a padají, bubnují do střechy našeho zahradního domku a už teď, mě bolí záda při pohledu na ten ořechový koberec pod stromem, který budu muset posbírat, vysušit a uskladnit.

Ale co by člověk neudělal pro zdraví celé rodiny a pro výbornou bio domácí potravinu, která oplývá tolika vitamíny a zdraví prospěšnými látkami.

Věděli jste například, že Vlašský ořech patří vlastně mezi nejstarší konzumovanou potravinu?

A víte také, že rozhodně není českým domorodcem, ale jeho původ směřuje až do Střední Asie, odkud v průběhu středověku dorazil až k nám do české kotliny?

Vlašské ořechy z  Ořešáku královského jsou velmi energeticky výživné a v naší domácí kuchyni velmi, velmi oblíbené pro své příjemné aroma a pestré využití při pečení různých moučníků a sladkostí.

A protože u nás na stránkách se specializujeme především na zdravou výživu a zdravý životní styl, pojďte si přečíst pár zajímavostí ze světa zdraví prospěšných látek vlašských ořechů. Možná právě díky přečtení článku, budete vlašské ořechy ještě více zařazovat do svého denního zdravého jídelníčku.

Vlašské ořechy jsou tučné…ale, zdravě tučné :o)

Zdravě tučné, slovní obrat si sice protiřečí, ale opravdu vlašské ořechy obsahují nadprůměrné množství tuků až 63%.

100 g vlašských ořechů v sobě ukrývá v průměru 2700 kJ. Což je mnoho, ale není tuk jako tuk!

Pro vaši představu (např. 100 g oblíbené lísko-oříškové tatranky obsahuje v průměru 2200 kJ). Jedná se však o prázdné kalorie a bohužel, nasycené tuky, které pro lidský organismus jsou prokazatelně škodlivé. Zatímco vlašské ořechy nutričně obsahují velké množství velmi zdravých nenasycených tuků, z nichž jsou některé v středoevropské stravě poměrně nedostatkovým „zbožím“.

 

Jaké zdravé tuky vlašské ořechy obsahují?

Převažují kyseliny linolová a linolenová. Kyselina linolová snižuje hladinu cholesterolu, ovlivňuje tvorbu protilátek a podílí se na tvorbě nervových tkání. Kyselina linolenová je tzv. mastná kyselina patřící do populární skupiny omega-3 kyselin a u této mastné kyseliny bylo prokázáno, že zabraňuje vzniku krevních sraženin a zánětlivým procesům v těle.

Pouhých 80 g vlašských ořechů denně (5 – 8 vyloupaných jader) postačí k tomu, aby se snížila hladina „zlého“ cholesterolu (LDL) v krvi o 16 %! No není to úžasné?

Co se týká bílkovin, také jejich množství není zanedbatelné, zde se pohybuje „vlašák“- (myšleno vlašský ořech, nezaměňovat s nezdravým majonézovým salátem :o) kolem 18%. Poměrně malé zastoupení mají sacharidy – do 16 %, vláknina pak 6 %.

 

Vlašské ořechy jsou bohaté na tyto mikroživiny…

  • Hořčík – prvek nezbytný pro správnou funkci nervového systému a svalů. Vaše kosti spolu s hořčíkem potěší i nezanedbatelný obsah vápníku.
  • Zinek…výborný na posílení imunitního systému a podpoření hojivých procesů v organismu.
  • Draslík a Fosfor společně s  deficitem Sodíku – podporují kardiovaskulární soustavu, čili jsou výborné na srdce
  • Paletu těchto mikroživin, doplňuje železo s pozitivním vlivem na krvetvorbu.

Bude vám to lépe pálit…

Vlašské ořechy jsou plné vitamínu B6 a B3, které jsou nezbytné pro správné fungování mozku a nervové soustavy. Vitamín B3 navíc reguluje hladinu krevního cukru, což je důležité hlavně pro diabetiky… Vitamín B5 má výrazné protistresové účinky a je nepostradatelný pro tvorbu hormonů.

Budoucí těhulky zbystřete …

Vlašské ořechy jsou bohaté na vitamín E a ten podporuje plodnost! Příznivě ovlivňuje také pokožku a zpomaluje proces stárnutí. Ale hlavně, tokoferol čili vitamínu E je významným antioxidantem, který chrání buňky v našem organismu před oxidačním stresem a neblahými účinky volných nebezpečných radikálů.

Perličkou je, že vlašské ořechy jsou zdrojem hormonu melatoninu…

Výzkum potvrzují, že konzumací vlašských ořechů se zvyšuje koncentrace melatoninu v krvi a tím i antioxidační kapacita této látky. Snižuje se tak například riziko i neurodegenerativních onemocnění a to např. Alzheimerovy choroby.

Závěrem:

Až si budete ráno připravovat svojí zdravou snídani, nasypte si do misky s vločkami a jogurtem navrch i pěknou hrst vlašských ořechů. Uvidíte, jak vám to bude přes den pálit, a jak zvýšíte svojí mozkovou kapacitu. Není přece náhodou, že rozlousknutý vlašský ořech, velmi připomíná lidský mozek. Příroda je zkrátka mocná čarodějka, tak jí naslouchejme … 

A naslouchejte také svému tělu a signálům, které vaše tělo vysílá. Pokud nejste spokojeni se svým životním stylem, se svojí váhou a chcete se pustit do změny sami na sobě,  už nepřešlapujte na místě, a obraťte se na Výživové poradce, kteří vás odborně provedou vaší proměnou…

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!