Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

4 běžné potraviny, které nevíte, že škodí vašemu zdraví

Jedním ze zvyků naší populace, je přebírat návyky z generace na generaci. A to se týká jak návyků v chování, tak návyků stravovacích. Obecně je poměrně náročné tyto návyky změnit a proto stále konzumujeme stejné potraviny jako naši rodiče a prarodiče. Problém je v tom, že potraviny už nejsou takové, jaké bývaly a to, co bylo zdravé v době, kdy vyrůstali naši rodiče, či prarodiče, má dnes naprosto odlišné složení.

„Kvalita našich potravin bohužel velmi klesla,“ řekla Kateřina Cajthamlová pro portál Vitalia.cz

Proto vám prozradíme 4 běžné potraviny, kterým byste se dnes měli vyhnout. A to i přes to, že se tomu bude vaše okolí divit.

Jakým potravinám se obloukem vyhnout?

Ovocným džusům

Je to tak, už dávno neplatí, že by sklenička ovocného džusu nahrazovala jednu dávku ovoce, jako to bylo v dobách minulých. Tehdy se totiž používaly na výrobu pouze dvě přísady: ovoce a voda.

Když se podíváte na složení dnes, s údivem spatříte, že mimo vody a šťávy z koncentrátu, obsahuje váš oblíbený džus také přidaný cukr, glukózovo-fruktózový sirup, barviva a aromata. A to už se přirozené potravině příliš nepodobá.

Ovocné džusy obsahují neuvěřitelně velké množství přidaného cukru, což je srovnatelné s klasickými limonádami a soft drinky.

Stačí se podívat na etiketu a zjistíte, že na 100ml obsahuje ovocný džus až 11 gramů cukru, což je téměř stejné jako Coca Cola, která obsahuje 11,2 gramu.

Škodlivost je již obecně známá věc. Nesčetné množství studií prokázalo jeho negativní působení na lidský organismus. Nadměrná konzumace cukru přispívá například ke vzniku obezity, diabetu, zvyšuje krevní tlak a hladinu adrenalinu, což může vést k podrážděnosti nebo hyperaktivitě. Cukr je zodpovědný také za ztrátu vitamínů skupiny B, vápníku a hořčíku.

Naše doporučení zní: Nekupujte tyto přeslazené, obarvené a drahé vody a raději si vyrobte vlastní čerstvou ovocnou nebo zeleninovou šťávu.

Mléku

Mléko a celý sortiment mléčných výrobků je velmi diskutovaným tématem posledních let. Americká vláda stále radí pít (pro dobré zdraví) tři sklenice mléka každý den.

Zatímco nedávná studie, publikovaná v the British Medical Journal, která sledovala přes 100 000 lidí ve Švédsku po dobu od 20 do 30 let, odhalila, že lidé kteří pravidelně pili mléko, umírali s větší pravděpodobností na rakovinu a srdeční příhody. Byl u nich také zaznamenán celkově větší počet zlomenin a zlomenin kyčlí.

Vezmeme-li v úvahu, že USA má jeden z nejvyšší příjmů mléka a mléčných produktů a zároveň se nachází na předních příčkách s nejvyššími počty postižených osob osteoporózou, můžeme si všimnout, že doporučení pití tří sklenic mléka, není opodstatněné. Přitom mnohé další studie poukazují na souvislost mezi pravidelným příjmem pasterovaného mléka a výskytem diabetu prvního typu, osteoporózy, rozvojem alergií, ekzému a astmatu.

Naše doporučení zní: Vyměňte kravské mléko za příjem převážně zakysaných mléčných produktů, či produktů kozích a ovčích, které mají, na rozdíl od kravského mléka, příznivější složení. Vyzkoušejte také rostlinná mléka, například ovesné, rýžové, makové nebo kokosové.

Margarínům

Margaríny jsou vysoce průmyslově vyrobené tuky, které vznikají ze směsí hydrogenovaných nebo částečně hydrogenovaných rostlinných tuků. Při procesu výroby vznikají tzv. intraesterifikované tuky, ke kterým se přidávají různé aditivní látky jako emulgátory, stabilizátory, barviva, antioxidanty a některé druhy vitamínů.

V minulosti byly margaríny vyráběny ztužováním, kde vznikali zdraví škodlivé trans mastné kyseliny, u kterých studie prokázaly zvýšení škodlivého LDL cholesterolu v krvi a naopak snížení ochranného HDL cholesterolu, což vedlo k větší rizikovosti srdečně cévních onemocnění. I přes všechna tato fakta, byly margaríny celé roky doporučovány potravinářským průmyslem i celou řadou lékařů.

Ačkoli se dnes margaríny takto nevyrábějí a neobsahují tudíž výše zmíněné tuky, stále není znám zdravotní dopad intraesterifikovaných tuků na lidský organismus. Jedná se tedy o podobnou situaci, která nastala v minulosti, kdy se margaríny vyráběly ztužováním, a celý proces nebyl dostatečně vědecky prozkoumaný. Některé studie však již nyní naznačují, že by se, i v případě těchto tuků, mohlo jednat o potenciálně rizikové látky. Položme si tedy důležitou otázku, jsme ochotni riskovat své zdraví?

Co na to odborníci?

„Dnešní biomedicína doporučuje dávat přednost neztuženým rostlinným olejům, a konzumaci ryb jako zdroj tuků a olejů, které jsou pro organismus příznivé. Jedna polévková lžíce čistého másla denně je právě to množství, které dodá jak chuť pokrmům, tak přijatelné množství cholesterolu,“ píší ve své populární knize Doba Jedová Prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. a Prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.

Naše doporučení zní:  Na celozrnný chléb doporučujeme namazat klasické máslo, pomazánky z různých druhů zeleniny a luštěnin, vajec nebo rybiček. Margarínům se obloukem vyhýbejte!

Kávě

Existuje minimum domácností, ve kterých bychom v dnešní době nenašli kávu. Dokonce i v domácnostech, kde se káva nepije, leží ve spíži, aby se mohla uvařit návštěvám.

A není divu, Češi vypijí přes 5 miliard šálků kávy za rok. Pro většinu populace slouží káva jako povzbuzující a psychostimulační prostředek, který dodá pocit vitality a lepší zvládnutí fyzických i mentálních úkonů. Ale jak to s ní doopravdy je?

Káva obsahuje návykovou látku kofein, ačkoli není pokládána za drogu v pravém slova smyslu, stále se můžeme setkat s různými doporučeními, které nás varují před přílišnou konzumací kávy. Tedy o počtu přípustných šálků na den, tak abychom neohrozili naše zdraví.

Dlouhodobý vysoký příjem kávy může způsobovat podrážděnost, psychický neklid, nervozitu, nespavost a zrychlenou, nepravidelnou tepovou frekvenci. Za přiměřené denní množství se považuje 300mg kofeinu, což představují zhruba tři šálky kávy. Při větší konzumaci silné kávy může dojít k celkové nervosvalové podrážděnosti, poruchám trávení, nepravidelné srdeční činnosti, ztrátě energie a dokonce i ke křečím. Citliví jedinci bývají těmito obtížemi zasaženi v různých úrovních a to již při příjmu 250mg kofeinu.

„Závislost, to je problém, díky kterému si lidé, kteří pijí kávu, dokáží velmi těžko vystačit s přirozenou tělesnou energií,“ uvedl na svém blogu Dr. Mark Hynman.

A dále argumentuje tím, že když požádáte člověka, který pije kávu pravidelně (např. několikrát denně), aby ji přestal pít, bude jeho příběh srovnatelný s příběhem drogově závislých lidí.

Naše doporučení zní: Omezte kávu na 2-3 šálky denně, a vybírejte pouze kvalitní výrobce, nebo ji nejlépe úplně nahraďte. Skvělou náhradou je zelená káva, zelený čaj, maté, přírodní guarana a obilná káva.

 

Vidíte, že zaspat dobu se nevyplácí a potraviny, které byly dříve považovány za zdravé, jsou dnes díky komerci minimálně nevhodné. Svět kolem nás se opravdu velmi rychle mění a reagovat na všechny změny je téměř nemožné. Proto doporučujeme investovat do toho nejcennějšího, co máme – do svého zdraví, a obrátit se na odborníka, který vám pomůže na cestě za vaším cílem. Ať už chcete zformovat svou postavu, nebo mít více energie.

Využijte nezávazné konzultace v akci za pouhých 200 Kč, a pokud nebudete spokojeni, vrátíme vám peníze!

Chci využít akci

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!