Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

5 jednoduchých pravidel, jak mít více energie

Vzbudili jste se a cítíte, že dnes opravdu, ale opravdu nemáte energii a chuť na to vstát a jít vstříc pracovním povinnostem? Nechce se vám ráno vstávat a cítíte se unavení a vyčerpaní, snad ještě více než večer po ulehnutí? Takto bez energie můžete být každé ráno po probuzení, pokud si neosvojíte těchto pár užitečných pravidel. Pojďme se na ně podívat a uvidíte, že s jejich pomocí, ráno vyskočíte z postele rychlostí blesku a budete se těšit na nový den…

Pravidlo č. 1: Začínáme spánkem aneb alou včas na kutě!

Otřepaná fráze? Ano, ale platí bezezbytku a většina z nás toto pravidlo zásadně ignoruje a nenaslouchá potřebám vlastního těla, které velí a volá na nás, že je již unaveno, a nemá náladu na noční ťukání dat do PC, tupé zírání na TV a zbytečné večerní polehávání na sedačce.

Vykoupat a do hajan. Ideálně kolem  22h, nejlépe do čisté, vonící postele a vyvětrané místnosti o teplotě 18-20st. A abychom nezapomněli – notebooky, zapnuté mobilní telefony a jiná zařízení vydávající elektromagnetické záření, nechte v obýváku nebo v kuchyni!

Jistě znáte přísloví: Ranní ptáče dál doskáče! Výsledky výzkumu z Texaské univerzity z roku 2008 ukazují, že „ranní ptáčata“ jsou aktivnější, úspěšnější, mají větší výkonnost, vyšší platy a na kariérním žebříčku stoupají rychleji, než „noční sovy.“ Studie také prokázala, že s ranním vstáváním se pojí i určité charakterové vlastnosti. Tito lidé bývají optimističtější, vyrovnanější a svědomitější. Naproti tomu ponocující lidé jsou sice více kreativní a inteligentnější, ale také jsou častěji v depresích a mívají sklony k pesimismu a neurotickému chování.

Pravidlo č. 2: ranní cvičení

Pokud dodržíte pravidlo č. 1 a večer půjdete včas spát, ráno zjistíte, že jste na tom s energií lépe, než předchozí den. Ale nejsme stroje, takže je možné, že občas budeme mít špatnou náladu, a to z jakéhokoliv důvodu – nepříjemná schůzka, zkoušky, návštěva zubaře, nebo zrovna prší a nám se z vyhřáté postele jednoduše nechce.

Na to platí druhé pravidlo… Vstávat a cvičit!

Neposlouchejte své myšlenky, které našeptávají: Ještě si poležím 5 minutek, 10 minutek, nakonec se z tohoto nastavování stane minut 20 a pak se se ztrátou drahocenného času nestihnete ani nasnídat. Takže vyskočte z postele jako Bob a Bobek a hurá pár zahřívacích cviků. Inspiraci čerpejte ze vzpomínek na vašeho tělocvikáře ze základky.  Nemusíte ihned vyběhnout a lámat rekordy v běžeckém maratonu, stačí pár dřepů, upažit, vzpažit, předklon a úklon, protažení hrudního koše a hlavně pořádně prodýchat.  Cítíte, jak se vaše tělo zahřálo? Prokrvil se mozek a cévami proudí okysličená krev jako o závod.  A to je přesně to oč tu jde. Zahřátím se organismus prokrví a energie stoupá. Nejlepších výsledků mozek dosahuje v hodinách těsně po cvičení. Proč tedy mozek nenakopnout ranní rozcvičkou?

Tip pro vás:

Pokud do svého ranního rituálu zapojíte výraznější cvičení, třeba plavání, budete mít splněno na celý den. Je totiž rozdíl přijít do posilovny brzy ráno, kdy je klid na cvičení a trénink, než v 18h, kdy je posilovna zaplněná k prasknutí. Zkuste o tom zapřemýšlet. Večer budete mít více času a rodinné pohody. 

Pravidlo č. 3: Ranní sprcha je nezbytností!

Večer, před ulehnutím, smýváte nečistoty nastřádané během celého dne a to i veškerý prach z okolního prostředí. Ale ráno? Ráno umýváte sami sebe! Vaše tělo sice přes noc leží blaženě v posteli, ale organismus stále pracuje. Tělo se potí, ledviny i játra pracují, a veškeré nečistoty a toxiny zevnitř těla se vyplavují prostřednictví potu. Tak šup do sprchy! Hned se budete cítit lépe a plní energie.

„Ranní sprchování má příznivý vliv na prokrvení kůže, zvláště pokud sprchování zakončíte studenou vodou,“ shodují se dermatologové a pokračují: „Zvýšené prokrvení pak znamená více kyslíku a živin do pokožky, což zvyšuje její odolnost a pevnost.“

Pravidlo č. 4: Vydatná, ale zdravá snídaně plná vitamínů

Po ranní rozcvičce a příjemné sprše následuje vydatná a zdravá snídaně. Z vlastní zkušenosti doporučuji čisté ovesné vločky (zapomeňte na slazené müsli – jde o skrytý cukr!), smíchané s bílým jogurtem, nakrájeným banánem a kapkou javorového sirupu či lžičkou medu. Jako posypku navrch zvolte chia semínka v kombinaci s lněnými semínky a vlašské ořechy. Na závěr můžete přidat „třešničku na dort“ a posypat si snídani skořicí. Energie vám vydrží celé dopoledne, bez známky hladu a chuti na sladké.  Nezapomeňte však na dopolední svačinu. Ovesné vločky obsahují lehce rozpustnou vlákninu, která reguluje cholesterol a glukózu v krvi. Snižují krevní tlak, blahodárně působí na nervovou soustavu a zároveň tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy. Obsahují vitamíny A, obsáhlý komplex vitamínu B, D, E, omega-3 a omega-6 nenasycené kyseliny.

Tip pro vás:

Věděli jste, že vločky mají také vysoký obsah železa, téměř stejný jako u masa? Tělu dodají také minerální látky a to: vápník, draslík, hořčík, zinek, měď a mangan.  Nezapomínejte na dostatečný pitný režim, protože tekutiny také pomáhají pročisťovat tělo od odpadních látek a hubnout. Dejte přednost čisté vodě, čaji, obilné kávě, či 100% vymačkané ovocné šťávě, kterou si, pro lepší zažívání, zřeďte vodou.

Pravidlo č. 5: Pozitivní a optimistická mysl

„Štěstí tvého života záleží na druhu tvých myšlenek.“ – Marcus Aurelius

Zdá se vám to jako klišé? Ale není! Když myslíte pozitivně, nevytváříte si vnitřní stres, který vás následně tlumí, ovládá a negativně působí na váš organismus. Vnímejte problémy jako výzvy, a rozhodně je neobcházejte oddalováním jejich řešení. Uvědomte si sebe sama, nadechněte se a v klidu vydechněte, několikrát si dýchání zopakujte a přitom se vnitřně zklidněte. V duchu si řekněte, že vše dokážete a zvládnete, tak jak potřebujete. Nesnažte se potlačovat svojí osobnost, nepřetvařujte se sami před sebou ani před druhými.

Pokud se tímto pravidlem budete řídit, budete mít pozitivní energii a optimistickou náladu nejen po ránu, ale po celý den.

A co vlastně slovo optimismus znamená?

Pochází z latiny, „optimus“, což lze přeložit jako „nejlepší“. Optimismus je vnitřní naladění, které životu dává dlouhodobě pozitivní nádech. Optimističtí lidé v obtížných životních situacích neztrácejí víru a naději…

 

Nastavení naší mysli je velmi důležité, ať už se snažíte mít „jen“ více energie, nebo zhubnout. Proto je dobré mít po svém boku někoho, kdo vám se vším pomůže. Jednou z možností je i zkušený výživový poradce.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!