Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

7 jednoduchých tipů pro lepší spánek

Nevěřte tomu, že jste odsouzeni se každý večer převalovat v posteli. Kvalitní spánek dokáže pozitivně ovlivnit celý den a naopak – to jak prožijeme den a jaké máme návyky nejen před usínáním, má velký vliv na to, jak dobře se v noci vyspíme.

Jednou z nejdůležitějších věcí, je zjistit, kolik spánku naše tělo potřebuje. Dospělý člověk obecně potřebuje 7-9 hodin každou noc, ale každý jsme jiný, proto se i délka, kterou potřebujeme spát, liší. Jak na to, si povíme v samotných krocích, které vám pomohou se vyspat do růžova a mít moře energie celý den, teď se pojďme podívat, co všechno vlastně spánek ovlivňuje.

Co všechno ovlivňuje kvalitu našeho spánku?

Pojďme se společně zamyslet nad tím, jaké faktory ovlivňují spánek, respektive problémy s ním. Často si ani neuvědomujeme, jaký vliv má prostředí a další faktory na to, zda večer usneme jako nemluvňata, nebo dlouho do noci počítáme ovečky.

Problémy mohou být způsobeny tlakem v zaměstnání, špatnými vztahy v rodině nebo nešvary ve vztahu. Na kvalitu spánku působí také to, jaké činnosti pravidelně děláme před tím, než jdeme na kutě. Proto je dobré mít nadhled a zamyslet se nad tím, jak probíhal den, po kterém jsme nemohli usnout, nebo naopak, pokud máme problémy se spánkem dlouhodobě, jak vypadal den, kdy jsme tyto problémy neměli, a jaká událost nebo změna způsobila, že se nám to nyní nedaří.

Existují však také obecné zásady, které kvalitu spánku zlepší, pojďme se na ně společně podívat!

Pravidelná „spací“ doba

Těšíte se, až si o víkendu přispíte? Zvažte, zda by nebylo lepší vstát ve stejnou hodinu, jako přes týden. Nepravidelný spánek nám energii spíše bere a naše tělo si nemůže zvyknout, pokud pět dnů v týdnu vstáváme v sedm a dva v deset.

Problémy tedy mohou být způsobeny nepravidelným spánkem. Ale jak na něj vyzrát?

Pro příklad řekněme, že budeme vstávat každý den v sedm hodin. Nastavíme si tedy budík na sedmou. S celou přípravou je lepší začít o víkendu. Pokud víte, že se vám nebude chtít vstávat, dejte si budík dál od postele, abyste museli vstát, až ho budete chtít vypnout.

Připravte se na to, že první dva dny budou náročné, než si tělo zvykne, ale postupně si začne samo určovat, kdy potřebuje jít spát. Dejme tomu, že to bude mezi desátou a jedenáctou hodinou. Tímto způsobem zatočíte s nepravidelným spánkem a také se dozvíte, kolik hodin potřebujete spát, abyste se cítili odpočatí a plní energie. Je nepravděpodobné, že dokážete najednou uvést do praxe všechny tipy, které pro vás máme. Takže až budete vybírat, kterým začnete, pravidelný spánek je volba číslo jedna!

Pozor na jídelníček

Aby se nám dobře spalo, je třeba dát do pořádku také náš jídelníček. Nechoďte spát přejedení, ani hladoví. Tyto nepříjemné pocity vám mohou bránit v usnutí. Dejte si lehkou večeři 2-3 hodiny před tím, než půjdete do peřin.

Spánek vám může narušit i časté chození na toaletu, proto se snažte omezit množství tekutin, které před spaním vypijete.

Pozornost je dobré věnovat také kofeinu, nikotinu a alkoholu. Stimulační účinky nikotinu a kofeinu působí hodiny, mohou rozhodit rytmus našeho těla, zabránit usínání, nebo zapříčinit časté probouzení během noci. Stejně tak alkohol, po kterém se můžeme ze začátku cítit ospalí, nadělá později v noci pěknou neplechu v podobě častého probouzení.

Vytvořte si rituál

Dělejte stejnou věc každý večer před tím, než si půjdete lehnout. Může to být teplá vana, čtení knihy, nebo poslouchání uklidňující hudby. Nejen, že vás takové aktivity „utlumí“ a připraví na spaní, ale mozek si také zafixuje, že po této aktivitě je správná doba, kdy jít na kutě.

Ve večerním rituálu bychom se měli vyvarovat televizi a jiným elektronickým zařízením. Studie prokazují, že jsou jednou z příčin problémů se spánkem.

Jak vypadá vaše hnízdečko?

Ložnice by měla být přizpůsobená tak, aby se v ní dobře spalo. Obecně tedy chladnější, tmavá a tichá, což může znít trochu depresivně, ale s kvalitou spánku nám to určitě pomůže.

Nejdůležitějším faktorem však zůstává, že byste se v ložnici měli cítit pohodlně.

Dnes prosím bez šlofíků!

Dlouhé spaní přes den logicky naruší noční režim – obzvlášť pokud vás trápí nespavost, nebo máte „lehké spaní“. Když jste zvyklí si přes den zdřímnout, udělejte to nejdéle po obědě a zkraťte spánek maximálně na 30 minut.

Pracujete na směny? Pak je důležité, abyste toto pravidlo nedodržovali :o). Naopak se snažte udržet ložnici i přes den tmavou, naše tělo reaguje na denní světlo jako na pokyn k tomu, že je čas vstávat. Pokud udržíte v ložnici tmu, budete spát nerušeně i po noční směně.

Zařaďte do denního rozvrhu fyzickou aktivitu

Pravidelná fyzická aktivita pomáhá rychleji usnout a tvrději spát. Velmi důležité je načasování, když budete cvičit těsně před spaním, budete se naopak cítit plní energie. Ale i v tomto případě platí pravidlo, že je každý člověk originál. Proto je dobré experimentovat a zkusit si to na vlastní kůži. Pokud nebudete moci večer usnout, je lepší začít cvičit ráno.

Nevíte, jaké cvičení zvolit? Vyzkoušejte kruhový trénink pro ženy zdarma.

Pracujte se stresem

Máte hodně práce? Každý den nespočet úkolů a věcí, na které musíte myslet? Tak si je před spaním napište na papír. S pocitem, že máte vše sepsané, se vám bude daleko snadněji usínat.

Obzvlášť při vysokém pracovním tempu nezapomínejte na odpočinek. Zajděte si ven s přáteli, udělejte si čas na čtení knihy, masáž, nebo horkou vanu. Vaše psychická pohoda má na kvalitu spánku významný vliv.

Téma spánek je poměrně rozsáhlé, ale pokud aplikujete postupně těchto sedm tipů do svého života, uvidíte, že na sebe energická rána nenechají dlouho čekat!

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!