Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Dukanova dieta: Ověřený způsob hubnutí, nebo hazard se zdravím?

Dukanova dieta je proteinová dieta vynalezena francouzským odborníkem na výživu Pierrem Dukanem.

Dukanova dieta, nebo také Dukanova metoda předkládá výživový plán, založený na tom, jak jedli naši předchůdci v dobách, kdy byli ještě lovci-sběrači.

V této dietě je zahrnuto 100 potravin, 72 živočišného původu a 28 rostlinného. Můžete jíst, kolik chcete, ale podmínkou je, držet se právě těchto předepsaných potravin.

Dieta se dělí na 4 fáze:

První fáze: Útočná

Cílem této fáze je rapidně snížit váhu – dvě až tři kila za dva až deset dnů. Měl by to být způsob, jak znovu nastartovat metabolismus.

V této fázi se nesmí jíst nic jiného než bílkoviny s nízkým obsahem tuku v neomezeném množství, nepočítají se tedy žádné kalorie. Bílkovina může být jakéhokoliv druhu – hovězí, ryba, kuře, sója nebo sýr Cottage. V útočné fázi je důležité vyhýbat se jídlům, která obsahují přidaný cukr.

Dietáři, také konzumují 1,5 polévkové lžíce ovesných otrub, jako jediný zdroj sacharidů v této fázi. A to proto, že obsahují velké množství vlákniny, což znamená, že většina sacharidů nemůže být rozložena a strávena. Z tohoto důvodu obsahují, podle Dukana, méně sacharidů, než se na první pohled zdá. Ovesné otruby také pomáhají potlačovat hlad, protože až 20krát nabydou v našem žaludku.

V této fázi bychom měli vypít každý den minimálně 1,5 litru vody.

Druhá fáze: Rovnoměrná ztráta

V této fázi se do jídelníčku přidává 28 specifických druhů zeleniny. Ovoce je stále zakázáno. Cílem je pomoci lidem dosáhnout jejich cílové váhy pozvolnějším způsobem. Délka této fáze se u každého člověka liší podle jeho cíle. Obecně bychom měli v této fázi hubnout 1 kilogram týdně. Pokud tedy chceme shodit 10 kilogramů, měli bychom zůstat v této fázi 10 týdnů.

Zeleninu můžeme jíst v neomezeném množství, pokud není škrobovitá – takže mrkev, kukuřice a hrášek jsou aut. Špenát, hlávkový salát a zelené fazole jsou v pořádku. Povolené je také neomezené množství bílkovin, stejně jako v první fázi. Pitný režim bychom měli stále udržovat minimálně na 1,5l vody denně.

V této fázi pak dietáři jí netučné bílkoviny a zeleninu. Například jeden den pouze bílkoviny a druhý den bílkoviny kombinované s neomezeným množstvím zeleniny. Tato alternace probíhá po celou dobu této fáze.

Třetí fáze: Upevnění

Cílem třetí fáze je zamezit, aby váha, kterou člověk shodil během předchozích dvou fází, nenaskočila zpět. Tedy zamezit (ne)populárnímu jo-jo efektu. V této fázi můžeme jíst neomezené množství bílkovin a zeleniny každý den, k tomu jeden kousek nízkosacharidového ovoce, jednu porci sýra a dva plátky celozrnného chleba.

Dietářům se také povoluje sníst jedno, až dvě jídla podle chuti každý týden. Podmínkou je, že mezi nimi musí být minimálně jeden den rozestup.

Důležitou součástí této fáze je také jeden bílkovinový den každý týden, stejně jako v první fázi. Dobré je, abyste si určili jeden den, například pondělí, a to dodržovali.

Čtvrtá fáze: Stabilizace

Tato fáze je takovým dlouhodobým plánem na udržení váhy. V této fázi už můžeme jíst, co chceme, pokud se budeme držet těchto pravidel:

  • Každý týden dodržet jeden den na bílkovinách (podle první fáze)
  • Jíst každý den tři polévkové lžíce ovesných otrub
  • Jít na pravidelnou procházkou, alespoň na 20 minut denně
  • Nikdy nejezdit výtahem, nebo na jezdících schodech

Abychom uspěli a Dukanova dieta z dlouhodobého hlediska fungovala, musíme dodržovat tuto fázi do konce života. Musí se z ní stát součást našeho životního stylu.

Jaký je názor odborníka?

„Není pochyb o tom, že je Dukanova dieta jednou z možností, jak doopravdy shodit nadbytečné kilogramy, jelikož se jedná o nízkoenergetickou stravu s omezeným příjmem sacharidů“ říká výživová poradkyně Michaela Gorčíková. „Ale jedná se o nevyváženou stravu, která upřednostňuje vysoký příjem živočišných bílkovin a soli, což zatěžuje srdce a ledviny,“ dodává.

„Největším rizikem Dukanovy diety je paradoxně jo-jo efekt, kterému se dieta snaží vyhnout. Z nezávislého průzkumu, kterého se zúčastnilo 4 761 lidí, z toho 90% žen, vyplynulo, že 80% lidí, kteří pomocí této diety zhubli, se dostali zpět na svou hmotnost během 2 až 4 let,“ pokračuje Gorčíková.

„Dle mého názoru by měla být strava pestrá a vyvážená, měla by tedy obsahovat všechny důležité makrosložky (bílkoviny, tuky, sacharidy). Jedině tato strava nám poskytne všechny důležité živiny, vitamíny a minerální látky, které jsou nezbytné pro správný chod organismu. Doporučuji vám tedy řídit se osvědčenými radami odborníků a spíše než na diety se soustředit na změnu stravovacích návyků,“ doporučuje Michaela Gorčíková.

Pokud jste tedy věčný dietář/ka, doporučujeme s tím skoncovat a poohlédnout se po programu, který změní vaše stravovací návyk, pak už na dietu ani nepomyslíte! Jedním z takových programů je právě nutriční typologie.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!