Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Jak poznáte kvalitní a zdravou zmrzlinu?

Máme za sebou týdny vysokých letních teplot a další nás jistě ještě čekají, a tak většina z nás, v těchto horkých dnech, přemýšlí, jak nejlépe zchladit své rozpálené tělo.

Existují dva způsoby. Můžeme zvolit vnější ochlazení a dopřát si divoké letní radovánky, nebo se ochladit vnitřně, například oblíbenou zmrzlinou.

Ať už se rozhodnete pro zmrzlinu točenou, ve vaničce, nebo si raději koupíte nanuka, zkuste se podívat na složení mražené radosti.

Výživová hodnota těchto výrobků závisí na složení, zejména na podílu smetany a mléka.  Pokud ovšem toto složení u zmrzliny ještě najdete :o). Místo smetany či mléka, se z velké části používá jen rostlinný tuk. Konkrétně kokosový tuk, u kterého jde velmi dobře upravit teplotu tání.

Zmrzliny se neroztékají tak rychle a drží lépe tvar. Pro výrobce je to samozřejmě výhodnější, kokosový tuk je levnější než mléčný, ale pro naše zdraví horší – obsahuje totiž až 90% nezdravých nasycených mastných kyselin, zatímco tělu prospěšných nenasycených mastných kyselin jen 2%.

Dobrou zprávou je, že tyto rostlinné náhražky musí být označeny v názvu a složení.

Další složkou, mimo smetany, je cukr a chuťové přísady, k nimž se často přidávají stabilizátory a emulgátory, aby se prodloužila trvanlivost. Právě mražené zmrzlinové krémy ve vaničkách tyto zdraví neprospívající emulgátory obsahují vždy.

Jak poznáte kvalitní mražené krémy s vyšším obsahem mléčného tuku a s přísadou čerstvého ovoce?

Alespoň v zahraničí se označují: „Premium ice cream“

Smetanová či mléčná zmrzlina je skutečně tučná, obsahuje 2,5 – 8% tuku. Pokud stále hubnete do plavek, jděte raději do „vodovky“, ta neobsahuje ani tuk a ani mléko (vhodná varianta i pro osoby, které trpí intolerancí laktózy).

Jak by obstála zmrzlina v našem zdravém testu?

Klady

  • většina druhů obsahuje vitaminy A, B12, a riboflavin
  • obsahují vápník (abychom měli zdravé zuby a silné kosti)

Zápory

  • vysoký obsah cukru
  • většina druhů obsahuje hodně tuku, hlavně nasycených

Jak vidíte, není to žádná sláva. Raději si připravte zmrzlinu doma, je to snadné a jde to i bez rafinovaného cukru, kokosového tuku, emulgátorů a stabilizátorů.

Zkuste třeba tento jednoduchý osvědčený recept:

Přísady

  • 500g jahod
  • 250g tvarohu (vanička)
  • 2 lžíce medu
  • 50 – 100g třtinového jemně mletého cukru
  • 100ml smetany na šlehání (pro zdravější variantu volte rostlinné mléko)
  • Citronová šťáva na dochucení

 Postup

Jahody očistěte a rozmixujte  tyčovým mixérem dohladka s tvarohem.

Přidejte med, nebo třtinový cukr dle chuti a zašlehejte smetanu (nebo mléko).

Na závěr můžete dochutit citronovou šťávou.

Poté máte dvě možnosti. Směs nalijte do formiček na nanuky a nechte ztuhnout v mrazáku nebo ji dejte v nádobce ztuhnout do mrazáku.

V průběhu tuhnutí je dobré ji několikrát promíchat, podpoříte tak správné propojení všech ingrediencí. Tvořte kopečky a podávejte v mističce.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!