Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Jojo efekt: 5 odborníků radí, jak se mu vyhnout

Léto se kvapem blíží a uvědomili jste si, že všechno snažení o shození přebytečných kil bylo zbytečné? Přestože jste se mučili a dodržovali drastické diety, vždy zahrál roli jojo efekt a nechtěná kila byla opět zpět?

Nemějte strach, s tímto problémem se trápí mnoho žen, a samozřejmě i mužů, kteří se rozhodli bojovat proti zákeřným tukům a vyladit tělo podle svých představ.

Co je to jojo efekt?

Jojo efekt je obecně známý termín pro opětovné nabrání shozených kilogramů. Název podle zábavné dětské hračky je odvozen od směru, kterým se jojo pohybuje – tedy dolů a znovu nahoru, stejně jako váha. Na rozdíl od hračky, samotný jojo efekt taková zábava není a vyhnout se mu, může být opravdu velmi složité.

Jak vyzrát na jojo efekt podle odborníků

Proto jsme pro vás vydali tento článek, ve kterém najdete vyjádření pěti odborníků na výživu z uznávaného portálu o výživě Bestherbalhealth. Pojďme se na jejich názory společně podívat.

„Upřímně, ten nejlepší způsob, jak zabránit jojo efektu, je držet se zpět od „módních“ diet (například Dukanova, nebo mléčná). Když uděláte ten nejjednodušší krok a vyřádíte bílé potraviny ze svého jídelníčku, hlavně bílou mouku a cukr, uvidíte ohromný rozdíl, a to jak ve vaší váze, tak ve vašem pocitu. Budete se cítit o mnoho lépe, a to jen vyřazením bílé mouky a cukru. To je mé doporučení. Myslím si, že když budete držet jakoukoliv „módní“ dietu, vždy se vám shozená kila časem vrátí, a to zejména kvůli nárazovosti těchto diet – většina z nich trvá nanejvýš pár týdnů.“ – Liz Gaspari, odbornice na výživu

„Nedržte žádné diety. Dělejte postupné, dlouhodobě udržitelné změny ve vašem jídelníčku, proti kterým nebude vaše tělo muset bojovat (například jojo efektem). Na každou akci, přijde rovnocenná a obrácená reakce. A reakce na drastické diety je právě jojo efekt. Na postupné, malé změny bude tělo reagovat minimálně, nebo vůbec. – Dr.Garet Smith NMD,CSCS,BS

„Myslím si, že nejlepší způsob, jak se vyhnout jojo efektu, je kompletně změnit pohled na svůj jídelníček. Lidé často propadnou „módním“ dietám, které slibují rychlé zhubnutí, protože hledají rychlá a snadná řešení. Je třeba držet se při zemi a uvědomit si, že tyto druhy diet jsou pouze dočasné a vůbec vám neprospívají. Budou vás jen omezovat a znepokojovat, zejména až uvidíte, jak se vaše váha šplhá znovu tam, kde jste začali.

Lepší cestou je zaměřit se na změnu životního stylu, která je opravdu dlouhodobá. Musíte se zeptat sami sebe: Jaké udělám změny, které pomohou mému zdraví? To, že někdo dokáže přestat jíst sladkosti ze dne na den, neznamená, že to dokážete i vy. Každý jsme jiná osobnost, a proto na každého z nás fungují jiné metody.

Doporučuji najít zdravou náhradu za každé jídlo, které máte rádi. Milujete sladkosti? Přestaňte jíst rafinované cukry a zkuste přírodní cukry z ovoce, třeba z datlí. Máte rádi pizzu? Připravte si ji doma z celozrnné mouky. Vždy je možné najít lepší řešení k tomu, co jíme. Dělejte to chytře a ukažte svému tělu, že ho máte rádi tím, že mu budete dávat to nejkvalitnější a nejzdravější jídlo, jaké je možné.“ – Alicia Galantic, nutriční specialistka a osobní trenérka

„To, co jste udělali, abyste zhubli, je třeba udělat pro to, abyste si váhu udrželi. K hubnutí je třeba vyvinout 90% z maximálního úsilí (vždy je trochu místa na zhřešení), a k udržení váhy 75%. Není to tak tvrdé a striktní, ale stále to vyžaduje úsilí.“ – Majorie Nolan Cohn, MS, RD, CDN, ACSM-HFS

„Nejlepší způsob, jak se vyhnout jojo efektu, je vyhnout se dietám! Jediný, dlouhodobý úbytek váhy přichází s dlouhodobou změnou životního stylu, která zahrnuje lepší stravu a pravidelné cvičení.“ – Jennfer House, MSc, RD

Jak jste si jistě všimli, odborníci mají velmi podobný názor, nárazovou dietou nikdy dlouhodobě nezhubneme, zapomeňte tedy na tyto druhy diet a začněte dělat postupné změny ve vašem životním stylu. Jak na to? To se dozvíte kliknutím sem.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!