Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Opravdu tuky jen škodí, jak to s nimi je?

Né, díky, nedám si, je to moc tučné!

Používáte tuto větu, když se snažíte změnit svůj životní styl, nebo jen upravit jídelníček a zhubnout nějaké to přebytečné kilo?

Když se řekne slovo tuk, nebo tuky, často v nás probouzí podvědomě negativní emoce, protože ho máme spojené s nadváhou a obezitou. Ale tuky jsou pro naše tělo opravdu nutné, ať už jako rozpouštědla pro některé druhy vitamínů, jako zásobárna energie, součást procesu pro tvorbu hormonů, nebo stavební součást buněčných membrán. Z toho důvodu by 20-35% denních energetických příjmů mělo být právě z tuků.

Nejsou tuky jako tuky

Pokud jste si po přečtení prvních odstavců naplánovali k večeři bůček, máme pro vás špatnou zprávu – to není ta správná cesta :o). Tuky se totiž zjednodušeně rozdělují na „dobré“ a „špatné“, ze kterých logicky první jmenované našemu tělu pomáhají a druhé škodí. My si řekneme příklady potravin, ve kterých „dobré“ tuky najdeme.

Kde najdeme zdravé „dobré“ tuky?

Dobré tuky najdeme například v olejích, konkrétně třeba v olivovém, který pomáhá snižovat riziko vzniku srdečních onemocnění, snižuje hladinu špatného cholesterolu a obsahuje velké množství vitamínů a antioxidantů. Dále pak můžeme zmínit olej řepkový, lněný, slunečnicový a sezamový.

Dobrým zdrojem správného tuku jsou také přírodní ořechy, tedy nepražené a nesolené. Jsou to například oblíbené kešu ořechy, které obsahují velké množství vitamínu C, vlašské ořechy, mandle, nebo para.

Zapomínat bychom neměli ani na méně obvyklé zdroje „dobrých“ tuků, kterým jsou semínka. Koupit si můžete slunečnicová, dýňová, sezamová, nebo oblíbená chia semínka, která se řadí mezi superpotraviny, a kromě tuků obsahují i velké množství bílkovin.

Posledním zdrojem „dobrého“ tuku, který je dobré zmínit, je avokádo. Mimo kyselinu olejovou, palmitovou a linolovou, což jsou právě zmíněné kvalitní tuky, je avokádo bohatým zdrojem minerálních látek, například draslíku a fosforu, a také vitamínů. Tradičním pokrmem, který se z avokáda připravuje, jsou mexické guacamole.

Jakým tukům se vyhýbat?

Tuky, které našemu tělu prospívají, už známe, teď je důležité si říci, jakým tukům je lepší se vyhnout. Patří mezi ně přepálené oleje, pomazánková másla, sladké krémy, sádlo a pražené, sladké, nebo polévané ořechy a semínka. Obecně je tedy dobré se vyhnout smaženým pokrmům, které obsahují nejen špatné tuky, ale také se smažením uvolňují jedovaté látky, které pak do těla dostáváme. Dále pak soleným arašídům a různým sladkým krémům, které najdeme například v dezertech.

Jak vidíte, tuky jsou opravdu nezbytné pro správnou funkci našeho organismu, a i když řešíte jak zhubnout, tak by ve vašem jídelníčku neměly chybět. Je však důležité dávat si pozor, z jakého zdroje je přijímáme.

Na vás si ale tuky nepřijdou! Už víte, z jakých zdrojů je máte přijímat, takže nezbývá nic jiného, než tyto potraviny zařadit do vašeho jídelníčku a zbavit se těch, které našemu tělu škodí.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!