Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Protikvasinková dieta aneb jak zamést kvasinky pod koberec

Konečně máte pocit, že jste se dostali z opakovaných zánětů průdušek, angín a viróz a s nadějí očekáváte, že se vaše imunita vzchopí?

Snažíte se dodržovat pravidla zdravého životního stylu, jíte zdravě, dodržujete pitný režim, dokonce znovu najíždíte na váš cvičební plán, tak jak jste byli zvyklí, ale stále se necítíte ve své kůži?

Bolí vás hlava, pusu máte plnou bolavých aftů, klouby bolí a tělo stávkuje. Přes den trpíte celou řadou nepříjemných zažívacích problémů a už nevíte kudy kam?

Tyto a další příznaky jsou velmi časté právě po prodělaných bakteriálních infekcích, které jsou následně léčeny antibiotiky.

Antibiotika narušují střevní mikroflóru, sice správně zlikvidují bakterie, které nás obtěžují, ale pozabíjejí a vyplení i zdravé bakterie osídlující střevní trakt, čímž dochází k oslabení imunity.

A odtud je jen krůček k výskytu onemocnění, které se nazývá Kvasinková infekce (Candida albicans). Parazitická kvasinka žije za normálních podmínek v rovnováze s ostatními bakteriemi, běžně osídluje střeva, pohlavní ústrojí, ústa, jícen a krk. Pokud však dojde z nějakých příčin k oslabení imunitního systému, může se stát, že se nadměrně rozmnoží a způsobí tuto nepříjemnou infekci.

Jak tedy zatočit se zákeřnou kvasinkovou infekcí?

Aby byla léčba kandidózy byla úspěšná, měla by být komplexní a zahrnovat více léčebných postupů. V první řadě je důležité obnovit přirozenou střevní mikroflóru a posílit imunitní systém. Rozhodně do svého jídelníčku zahrneme užívání probiotik – čili přátelských bakterií, které dodají do trávicího traktu správné bakterie, které posílí naši imunitu, jako jsou např. Lactobacilly a Bifidobakterie.

Tyto bakterie nás chrání před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus. Dále, abychom ještě více podpořili sílu probiotik, které nám již každý soudný lékař k antibiotikům naordinuje ve formě pastilek, bychom současně měli do své protikvasinkové diety zařadit – tzv.  prebiotika: vlákninu, nestravitelnou složku stravy, která je „živnou půdou“ – „zdrojem“ pro přátelské bakterie, čili pro již zmiňovaná probiotika.

Tato vláknina se nachází v ovoci, obilovinách a nejvíce v česneku, cibuli a pórku.

Pestrou a nutričně vyváženou stravou, lze nejen vyřešit redukci hmotnosti, ale také různé zdravotní potíže. Pomocí stravy můžete jednoduše zatočit s nepříjemnou kvasinkovou infekcí, a my vám ukážeme jak na to.

Protikvasinková dieta a její základní pravidla

  • jednoznačná priorita je zařadit do jídelníčku probiotika a prebiotika
  • často se doporučuje konzumace zakysaných mléčných výrobků, což je vlastně kontraproduktivní z důvodu obsahu laktózy, kterou mají kvasinky rády
  • mnohem perspektivnější a výživovými poradci doporučované jsou fermentované výrobky (pickles, tempeh, miso) – v pravidelných dávkách
  • jezte také často bílé a kysané zelí, cibuli, pórek, ředkev, ředkvičky, česnek, křen, ostrou hořčici, podmáslí a přírodní jogurt, jedná se o „nepřátelé“ kvasinek.
  • vyvarujte se cukru, cukrovinek a všech jídel, ve kterých je obsažen; bílé rýže a všech výrobků z bílé mouky.
  • připravujte jídla z celozrnného obilí, ne však každý den – celozrnné obilí působí kyselinotvorně, a to je živná půda pro kvasinky
  • dokonale umývejte zeleninu a saláty, abyste zabránili nové infekci.
  • zeleninu připravujte šetrným způsobem (dušením, vařením v páře) tak, abyste zachovali co nejvíce živin, které obsahuje.
  • používejte čerstvé bylinky- výborné jsou majoránka a tymián
  • omezte solení a dosolování
  • pijte v dostatečném množství minerální vodu, čerstvě připravené zeleninové šťávy a bylinkové čaje – mátový a také čaj lapacho (čaj Inků)
  • vyřaďte, nebo minimálně omezte kávu a černý čaj, oba nápoje jsou silně kyselinotvorné, a to opět hraje do karet kvasinkám
  • zapisujte svůj jídelníček a aktuální zdravotní stav, aby bylo možné vysledovat souvislosti mezi jejich změnami

Tip na závěr:  Jakmile zaženete zákeřné kvasinky a příznaky infekce se zcela vytratí, není protikvasinková dieta nadále nutná. Udělejte však službu sami sobě a svému tělu a dále pokračujte ve zdravém životním stylu. Uvidíte, že se budete cítit o poznání lépe!

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!