Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Šest chutí pro zdraví podle indické Ajurvédy

Víte, že dle indické nauky o zdraví, Ajurvédy, by naše jídlo mělo každý den obsahovat šest chutí a sedm barev?

Je to proto, abychom si zajistili a udrželi vyváženou a pestrou stravu. V dnešním článku se podíváme na šest chutí a příště se můžete těšit na sedm barev.

Takže jaké chutě by měl náš každodenní jídelníček, podle Ajurvédy, obsahovat?

Sladká chuť

Patří sem mléko, sýry, máslo, ořechy, chléb, těstoviny, obilniny, škrobová zelenina tzn. brambory, sladké brambory, topinambury, červená řepa, sladké ovoce, oleje a všechny živočišné výrobky. Sladká chuť a sladké potraviny slouží především jako zdroj energie a pro uklidnění.

Kyselá chuť…v čem ji najdeme?

Kyselá chuť prostřednictvím kyseliny mléčné v sýrech a jogurtech, jako kyselina octová v nakládané zelenině a v zálivkách na saláty.

Slaná chuť … naše vnitřní moře

Je základem života. Sůl je pro správné fungování našeho těla nezbytná. Bohužel naše strava je až příliš prosolená, proto se solí opatrně a rozhodně se řídíme pravidlem „všeho s mírou“. Dávejte si pozor na skrytou sůl v polotovarech a také v obchodech vybírejte sůl bez fluoru. Za nejšetrnější a zdraví prospěšnou sůl se v dnešní době považuje Himalájská sůl.

Hořká chuť – věděli jste, že se tato chuť nachází nejvíce ve žluté a zelené zelenině?

Naše chuťové pohárky ji vnímají až vzadu na jazyku. A teď k barevným kombinacím, jaké potraviny v sobě mají hořkou chuť? Je to brokolice, špenát, cuketa, lilek a okurka. U okurky a cukety pozor na výrazně hořkou chuť. Nejen, že vám zkazí celý salát, ale hořká chuť u okurek, či cuket nás upozorňuje na látku tzv. kukurbitacin, který vyvolává nevolnost, žaludeční křeče, průjem a navíc je prokázané, že kukurbitacin v dávce 0,5mg/kg inhiboval růst lidských rakovinových buněk u pokusných myší. Proto je lepší konzumovat tuto zeleninu v omezeném množství.

Ostrá chuť je velmi prospěšná při nachlazení

Ostrá chuť pročišťuje dutiny a dýchací cesty, pomáhá uklidnit nevolnost, stimuluje trávení a je i mírně projímavá.

A jak tedy podpoříme ostrou chuť, například obyčejným kořením v naší kuchyni?

Zázvor nejen, že je vynikající na uvaření čaje s citrónem při již zmiňovaném nachlazení, ale doporučuje se celkově na harmonizaci trávení, i pro těhotné ženy (k úpravě těhotenských nevolností).

Určitě jste již při vaření zaznamenali účinky ostré chuti u běžného koření, které máme doma po ruce. Výborný je hřebíček, skořice, červená paprika, černý pepř, bazalka, tymián, oregano, rozmarýn, nové koření, kari a kurkuma.

A poslední šestá chuť je:

Trpká chuť, starší ročníky možná ještě znají tmavě-modré kulaté bobulky – TRNKY

Trnky jsou keře rostoucí u lesních cest, zrající v září a v říjnu. Trnka je klasickou představitelkou trpké až svíravé chuti na jazyku.

Avšak podle Ajurvédy  jsou i další potraviny, které mají trpkou chuť, například cizrna, loupaný hrách, čočka, zelené papriky (ovšem neupravené geneticky), brusinky, granátové jablko a chřest.

A jak je pro naše zdraví důležitá trpká chuť? Chemické látky, které jsou zodpovědné za trpký, stahovací účinek se nazývají polyfenoly taniny a ovlivňují náš metabolismus. Mají totiž antioxidační, antibakteriální a antikancerogenní vlastnosti.

Zajímavosti šesti chutí dle indické Ajurvédy jsme si zde podrobně popsali, příště se můžete těšit na článek o Barevné stravě a jejím vlivu na zdraví.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!