Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zrušení

Zdravé potraviny v barvě duhy

Naše příroda je chytrá a mocná čarodějka!

Barvy v přírodě se mění podle ročních období. Příroda nám však také velmi chytře roztřídila potraviny dle barev a připravila tak pestrý, zdravý koktejl, plný vitamínů a zdraví prospěšných látek.

Už jste si toho také všimli? Fakt, že jahoda je červená, okurka na povrchu zelená a uvnitř bílá, dýně Hokkaidó oranžová a borůvka modrá, má totiž hlubší význam. Určitě vám nejednou srdce zaplesalo, při pohledu na nádherně sytou oranžovou barvu polévky z dýně Hokkaidó, obdivovali jste příjemně zelenkavou barvu hráškového krému, nebo jiné krásné přírodní barvičky zeleniny a ovoce.

Proč je tedy ovoce a zelenina v barvách duhy?

Barevnost potravin, ovoce a zeleniny, je indikátorem přítomnosti důležitých přírodních, zdraví prospěšných látek, jako jsou flavonoidy, karotenoidy nebo anthokyany.

Příroda nám tak nabízí tahák, jak si můžeme roztřídit ovoce a zeleninu dle vitamínů, které potřebujeme, abychom se cítili stále svěží a plní energie.

Jaké jsou barvy duhy?

Duha má sedm barev, čemuž odpovídá sedm tónů: červená = C, oranžová = D, žlutá = E, zelená = F, modrá = G, indigo = A, fialová = H.

Duha je fotometeor (optický úkaz), projevující se jako skupina soustředných barevných oblouků, které vznikají lomem a vnitřním odrazem slunečního nebo měsíčního světla na vodních kapkách v atmosféře. Podobný úkaz může vzniknout i v drobných ledových krystalech v atmosféře.
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Duha

Zdravý ovocno – zeleninový koktejl

Červená barva

Jahody, maliny, rajčata, řepa, granátové jablko – všechny červené potraviny obsahují lykopeny a další oxidanty, pomáhají při odstraňování volných kyslíkových radikálů, chrání před infarktem, srážením krve a procesy stárnutí.

Žlutá až oranžová barva

Obsahuje karoteny, které jsou prekurzorem pro tvorbu vitamínu A. Karoteny jsou látky s antioxidačními účinky a působí blahodárně na kvalitu zraku. A jaké potraviny jsou žluté, tudíž pro náš zrak tak zdravé? Například mrkev, kukuřice a dýně Hokkaidó.

Zelená barva

Obsahuje barvivo chlorofyl, jehož stavebním prvkem je hořčík, obsahuje také kyselinu listovou (vitamín B9), která je velmi důležitá pro těhotné ženy. Sluneční energie, kterou díky chlorofylu rostliny přijímají, nám tak dokonale posiluje naše zdraví.

 Modrá, indigo a fialová

Obsahuje anthokyany, které nejen že vytváří tuto nádhernou barvu, ale také snižují krevní tlak, posilují srdce a udržují v kondici zdravé cévy. Barevně se anthokyany mění podle PH prostředí. Fialová má neutrální PH, modrá zásadité a červená kyselé prostředí.

Je léto a venku je nádherně, tak proč si nepochutnat na sytě modrých borůvkách?

 Bílá barva

Bílou barvu tvoří zástupci z řady tvrdých plodů, tedy hrušky, banány, jablka, ale také cibule, česnek, pórek, okurka a houby. Zdravotní účinky těchto potravin snad ani nemusíme zdůrazňovat, např. cibule, česnek a pórek jsou přírodní antibiotikum.

Že by se nám snažila příroda vtipně naznačit, že tyto bílé potraviny jsou lepší, než si dát bílý prášek?

A na závěr, jeden tip v podobě vědecké studie z Nizozemí

Výzkumy potvrdily, že pravidelná konzumace mrkve a oranžových potravin (25g denně), snižuje riziko srdečně-cévních  onemocnění o 32%!!!

A to je opravdu pěkné číslo, co myslíte? Tak hurá na oranžovou! :o)

Pokud jste ještě nečetli článek Šest chutí podle indické Ajurvédy, můžete si ho přečíst zde.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!